دسته بندی

روانشناسی رنگ ها در پاورپوینت و بهترین استفاده از آن‌ها

روانشناسی رنگ ها در پاورپوینت

روانشناسی رنگ ها در پاورپوینت از موضوعاتی است که در ساخت پاورپوینتت حرفه‌ای بسیار حائز اهمیت می‌باشد. با ترکیب رنگ اصولی در پاورپوینت، طبق تاثیر هر رنگ، نتیجه نهایی ارائه شما دقیق‌تر خواهد بود و هزینه پاورپوینت بازدهی بیشتری خواهد داشت. برای ساخت پاورپوینت‌ها، رنگبندی پاورپوینت با توجه به موضوع، شرایط مخاطبین، محل ارائه و بسیاری از موارد دیگر تعیین می‌شود. ما در مقاله‌ای دیگر به رنگبندی صحیح در پاورپوینت پراخته‌ایم اما در این مقاله از سایت تاپا تصمیم داریم به طور اختصاصی روانشناسی رنگ ها در پاورپوینت را مورد بررسی قرار دهیم، پس با ما همراه باشید. 

اهمیت روانشناسی رنگ ها در پاورپوینت

انتخاب رنگ پس زمینه، قالب، متون، اشکال، جداول و نمودارها از کارهای تخصصی در طراحی و سفارش پاورپوینت است. این اهمیت رنگبندی در بسیاری از ارائه‌ها مانند سفارش پرزی یا سفارش طراحی جزوه و… نیز کاربرد دارد.

اگر رنگ‌بندی هر بخش طبق اصول روانشناسی و با توجه به تاثیر هر رنگ در مخاطبان انتخاب شود، مشخصا انتقال اطلاعات اصولی‌تر شکل خواهد گرفت و کمترین خستگی در مخاطب ایجاد خواهد شد. در کنار انتخاب رنگ، مواردی مانند کنتراست، ترکیب و کنار هم قرارگیری رنگ‌ها نیز حائز اهمیت است. این تنظیمات را هر کسی باید بلد باشد و جزو قابلیت های ناشناخته پاورپوینت محسوب نمی‌شود.

بیشتر بخوانید : فرق پرزی و پاورپوینت

بررسی روانشناسی رنگ ها در پاورپوینت

روانشناسی هر رنگ جهت استفاده صحیح آن در برنامه پاورپوینت یا هرجای دیگری مانند پست و استوری اینستاگرام، طراحی جزوات و حتی دکوراسیون و… در ادامه  آماده است. پیشنهاد می‌شود به دلیل ازدیاد کاربردهای پاورپوینت با مطالعه دقیق این بخش و ذخیره آن همیشه به این اصول پایبند باشید:

روانشناسی رنگ آبی در پاورپوینت

روانشناسی رنگ آبی در پاورپوینت

یکی از رایج ترین رنگ های مورد استفاده در پاورپوینت طیف رنگ آبی است. رنگ آبی اعتماد را ایجاد می‌کند چرا که نمادی ازویژگی‌های مثبت مانند وفاداری، صداقت، آرامش و مسئولیت پذیری می‌باشد. رنگ آبی می‌تواند باعث ایجاد ارتباط بهتر، آرام‌تر و عمیق‌تر مخاطب ارائه با شما شود. دقیقا به همین دلیل است که در بسیاری از ارائه‌های درسی یا شغلی از طیف‌های مختلف این رنگ استفاده می‌شود. در بازاریابی‌ها، تبلیغات و ارائه‌های این‌چنینی از این خاصیت رنگ جهت ایجاد اعتماد راحت‌تر استفاده می‌شود چرا که آبی نماد توانگری نیز هست.

البته باید در استفاده از این رنگ دقت داشته باشید. در روانشناسی به رنگ آبی در کنار آرامش نگاه غم نیز می‌شوند. آبی نماد خون‌سردی است اما حس ماجراجویی و برانگیختگی ایجاد نمی‌کند. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود در ارائه‌های خیلی احساسی و یا ارائه‌های حماسی استفاده از این رنگ محدودتر باشد تا باعث حس غیردوستانه در مخاطبان نشود.

روانشناسی رنگ قرمز در پاورپوینت

روانشناسی رنگ قرمز در پاورپوینت

قرمز رنگ شور و نشاط است؛ این رنگ جسارت و شجاعت را نشان می‌دهد و معمولادر پاورپوینت جهتت تاکید و نشان اهمیت استفاده می‌شود. با وجود رایج بودن ای رنگ استفاده از آن باید با حساسیت و دقت باشد. قرمز درست است که اشتیاق ایجاد می‌کند و می‌واند نگاه مخاطب ارائه را جذب کند اما می‌تواند احساس آشفتگی، عصبانیت و سرپیچی را نیز در آن‌ها تحریک کند که در بسیاری از مواقع باعث اصرار بر مخالفت با شما خواهد شد.

در ارائه‌هایی که در جهت مذاکره یا بحث و سمت‌گیری انجام می‌شود یا پاورپوینت دفاع بهتر است رنگ قرمز خیلی قالب نباشد. از این رنگ در بخش‌های تاکیدی استفاده شود و اطلاعات اصلی مانند جداول و نمودارها قرمز رنگ نباشد.

روانشناسی رنگ سبز در پاورپوینت

روانشناسی رنگ سبز در پاورپوینت

رنگ سبز در پاورپوینت نمادی از آرامش است. این رنگ عاملی برای ایجاد رابطه‌ای عمیق‌تر و مصالحت‌آمیز‌تر بین افراد خواهد شد. رنگ سبز راحت‌ترین رنگ برای تشخیص چشم است و خیلی راحت باعث جلب توجه می‌شود. ثبات، رشد، زندگی، جوانی، پیشرفت، سخاوت، مهربانی و البته گاهی حسادت با رنگ سبز قابل انتقال خواهد بود.

در پاورپوینت‌های جنجالی و بحث‌برانگیز و یا پاورپوینت تدریس که نیاز به اعتماد و جلب رضایت مخاطب است، می‌توانید از رنگ سبز کمک بگیرید. این رنگ با تاثیر مثبتی که در احساس مخاطب دارد، می‌تواند کاری کند تا ایشان راحت‌تر حرف‌های شما را قبول کنند. برعکس رنگ قرمز که در این موقعیت‌ها حس مخالفت را ایجاد می‌کرد.

روانشناسی رنگ ها در پاورپوینت

روانشناسی رنگ زرد در پاورپوینت

استفاده رنگ زرد به عنوان رنگ اصلی در پاورپوینت با محدودیت‌هایی همراه است چرا که نورپردازی برخی از مکان‌ها زرد رنگ بوده و خوانایی و جذابیت ارائه‌ها در این شرایط کاهش خواهد یافت. اما استفاده از رنگ زرد به عنوان رنگی کمکی و تکمیل کننده در بسیاری از مواقع مهم است. رنگ زرد اشیاق، شادی، خیرخواهی، منطق، اعتماد به نفس و.. را می‌تواند انتقال دهد. البته پیشنهاد می‌شود خیلی از رنگ زرد تیره استفاده نکنید چرا که عاملی برای حسادت خواهد بود ولی زرد روشن و لیمویی و… در قالب‌های تیره رنگ پاورپوینت تاثیر خوبی خواهند داشت.

رنگ زرد نسبت به سایر رنگ‌ها کمتر چشم را جذب می‌کند و استفاده از آن در بخش‌های مهم و حساتی ارائه پیشنهاد نمی‌شود و ممکن است مخاطب را عصبی و ناراضی کند. اما برای بخش‌های کم‌اهمیت‌تر و حاشیه‌ای و یا به هدف به حاشیه راندن یک موضوع در ارائه می‌تواند کمک‌کننده باشد. 

روانشناسی رنگ بنفش در پاورپوینت

روانشناسی رنگ بنفش در پاورپوینت

در روانشناسی رنگ‌ها بنفش را با حس موفقیت، دانایی و سلطنت و از طرف دیگر با حس ناامیدی، دلتنگی، دمدمی مزاج بودن و قدرت طلبی می‌شناسند. انتخاب طیف رنگی بنفش نیز در انتقال این احساسات و نوع آن تاثیرگذار خواهد بود. برای مثال رنگ یاسی حس‌های منفی کمتری نسبت به یک بنفش تیره را منتقل خواهد کرد.

برای تهیه و سفارش پاورپوینت، انتخاب رنگ بنفش و طیف آن باید با توجه به موضوع و مخاطبان انجام شود. برای مصال استفاده از این رنگ در پاورپوینت‌هایی با مخاطب بانوان رواج بیشتری دارد. بهتر است این رنگ به عنوان رنگ تکمیل‌کننده در کنار رنگ‌های خنثی مانند طوسی، کرم یا سفید مورد استفاده قرار گیرد.

روانشناسی رنگ ها در پاورپوینت

روانشناسی رنگ سیاه در پاورپوینت

در روانشناسی رنگ مشکی در پاورپوینت در وهله اول می‌توان به رمزآلود بودن این رنگ اشاره کرد. علاوه بر این احساساتی مانند قدرت، کمال، متانت نیز با این رنگ منتقل می‌شود. رنگ مشکی نشانی برای لوکس بودن است و بسیاری از شرکت‌های خاص یا کسب‌وکارهای لاکچر می‌توانند از تم‌های مشکی برای معرفی خود استفاده کنند.

برای پاورپوینت‌هایی با موضوع شرارت و مرگ یا پاورپوینت‌های معمایی انتخاب رنگ مشکی به عنوان رنگ پس زمینه پاورپوینت می‌تواند جذاب باشد. دقت داشته باشید که با وجود جذابیت رنگ مشکی اما استفاده بیش از حد از آن ممکن است احساس غم، مرگ و شرارت را به کاربر منتقل کند و نتیجه عکس دهد. پس استفاده از رنگ‌های متعادل‌کننده را با توجه به موضوع پاورپوینت فراموش نکنید.

روانشناسی رنگ خاکستری در پاورپوینت

در روانشنا‌سی رنگ‌ها خاکستری و طیف‌های مخلف آن به عنوان رنگ‌های خنثی و کاربردی شناخته می‌شوند. این رنگ نشان‌دهنده موارد مختلفی مانند بی‌طرفی، آرامش، سادگی و عقلانیت است که عاملی برای کاربرد بسیار وسیع این رینگ می‌شود. تمامی احساس‌های منفی رنگ‌های دیگر را می‌توان با ترکیبشان با رنگ طوسی از بین برد و یا کم رنگ کرد.

برای پاورپوینت‌هایی که موضوع بازرسی یا اطلاع‌رسانی دارند، استفاده از رنگ طوسی می‌تواند عاملی برای جلوگیری از جبهه‌گیری مخاطبان باشد. در اکثر مواقع بهتر است رنگ طوسی به عنوان رنگ اصلی و رنگ‌های دیگر در طیف‌های مختلف مانند آببی، قرمز، مشکی و… در کنار آن مورد استفاده قرار گیرد.

hdyhydr وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *