دسته بندی

تفاوت پاورپوینت دفاع و پاورپوینت عادی

تفاوت پاورپوینت دفاع و پاورپوینت عادی

ساخت پاورپوینت در شرایط مختلف باید طبق شرایط خاصی انجام شه و نباید همیشه بر اساس یک سری اصول و ویژگی‌های خاص جلو بریم. در این مقاله از سایت تاپا به تفاوت‌هایی که یک پاورپوینت مخصوص دفاع از پایان نامه (یا مقاله و..) با پاورپوینت‌های عادی دارد خواهیم پرداخت. اگر دانشجویید و نمی‌دانید که برای جلسه دفاعیه خود چگونه باید ارائه‌ای مناسب آماده کنید، علاوه بر مطالعه این مقاله می‌توانید روی کمک ما در سفارش پاورپوینت حساب کنید. تیم ما با تجربه‌ای که داره بر تفاوت پاورپوینت دفاع و پاورپوینت عادی کاملا آگاهه و بهترین ارائه رو براتون آماده می‌کنه.

موارد استفاده از هر نوع پاورپوینت

برنامه پاورپوینت در ساخت انواع ارائه مورد استفاده قرار می‌گیره. از کنفرانس‌های دانش آموزی، تا تدریس معلمان. از ارائه گزارشکارهای سازمانی تا تبلیغات. نکته مهم این است که در هر کدام از این شرایط نحوه ساخت و تدوین اسلایدها شرایط متفاوتی داره. 

پاورپوینت‌های دفاع در جلسات دفاع از پایان‌نامه کارشناسی، ارشد یا دکترا و یا دفاع از یک مقاله و پروپوزال استفاده میشه. ساخت این ارائه‌ها باید یک سری ویژگی داشته‌باشه تا اساتید و داوران مربوطه نمره کامل مورد نیاز قبولی را به دانشجو بدهند. در ادامه این موارد را بررسی می‌کنیم.

پاورپوینت دفاع

تفاوت پاروپوینت دفاع با پاورپوینت عادی

در ادامه به ترتیب ویژگی‌هایی که در یک پاورپوینت دفاع باید رعایت شود را نام می‌بریم و نحوه درست ساخت اون رو مرور می‌کنیم. هرچه بیشتر به این موارد اهمیت بدید، نمره کسب‌شده از ارائیتان بیشتر خواهد بود.

۱- قالب متفاوت

معمولا در ساخت ارائه با پاورپوینت گرافیک و تم استفاده‌شده اهمیت زیادی دارد و هرچقدر المان‌های بصری و زیبایی بیشتر باشد، بهتر است. اما در ساخت پاورپوینت‌های دفاع این گرافیک تا یه حدی مجاز است. معمولا سعی می‌شود تمرکز روی اطلاعات و چیدمان آن‌ها باشد و از قالب‌های ساده‌تر و با گرافیک محدودتر استفاده می‌شود.

 ‌ 

۲- اهمیت مقدمه و نتیجه‌گیری

در یک کنفرانس درسی یا گزارش سازمانی وجود مقدمه و نتیجه‌گیری خیلی حیاتی و مهم نیست اما در پایان‌نامه‌های دفاع همیشه مقدمه در ابتدای کار و نتیجه‌گیری در انتها باید وجود داشته‌باشد و برایشان نمره در نظرگرفته می‌شود. در این دو بخش باید اطلاعاتی کلی از آن‌چه گفته‌خواهد شد (مقدمه) و آنچه گفته‌شد (نتیجه‌گیری) وارد شود. نکته مهم دیگر عدم نوشتن جزئیات، ارقام و دلایل در این دو بخش است که حتما باید مورد توجه قرار بگیرد.

 ‌

۳- خلاصه گویی در اسلایدها

بهترین حالت برای ساخت اسلایدهای دفاع استفاده از جملات کوتاه، موردی و با مفهوم است. نباید در اسلایدها از پاراگراف‌های بلند و اطلاعات زیادی استفاده شود بلکه باید مطالب به مختصرترین حالت واردشده و دانشجو حین ارائه اطلاعات کامل و تکمیلی را خودش توضیح دهد.

معمولا ترجیح‌داده می‌شود به جای متن از انواع نمودار، جدول و اسمارت آرت‌ها استفاده شود تا انتقال مطلب سریع‌تر و راحت‌تر باشد. حال هرچه این نمودار و اسمارت آرت‌ها حرفه‌ای استفاده شود و گرافیک مناسب‌تری باشد امتیاز بالاتری دریافت خواهد شد.

 ‌ 

۴- وجود اسلایدهای مشخص و مهم

در پاورپوینت‌های عادی طبق شرایط ترتیب و نوع اسلایدها کاملا متغیر است اما در پاورپوینت‌های دفاع اسلایدهایی هستند که حتما باید در ارائه وجود داشته‌باشند. علاوه بر مقدمه و نتیجه‌گیری که بالاتر به آن‌ها اشاره کردیم مواردی هم‌چون اسلاید شناسه (مشخصات پایان نامه، دانشجو و..)، اسلاید تشکر و اسلاید بیان مسئله حائز اهمیت هستند.

اسلایدهایی مانند روش حل مسئله، بیان فرضیه، روش کار، روش تحقیق، روش‌های آماره، نتایج آزمایش و… ممکن است با توجه به موضوع و رشته حضورشان متغیر باشد.

 ‌ 

۵- اسلاید پیشنهادات

یکی از مواردی که معمولا فقط در پاورپوینت‌های دفاع وجود دارد، اسلایدی است که دانشجو یا محقق در آخر کار پیشنهاداتی را به سایر محققین و محصلان می‌دهد تا ایده‌ای برای پروژه‌های بعدی و تکمیل تحقیقات باشد. شاید وجود این اسلاید در برخی از دفاع‌ها اجباری نباشد، اما حضور آن و خلاقانه بودنش می‌تواند باعث جذب مخاطب و باور آن‌ها به تسلط شما بر مطلب باشد. 

 ‌

۶- عدم زمانبندی دقیق

بعضی از پاورپوینت‌ها که باید در زمان مشخص موارد خاصی رو نمایش بدن با زمان‌بندی دقیقی آماده میشن. اما به دلیل اینکه ممکن است  حین ارائه افرادی سوال بپرسند یا وقفه‌های دیگه‌ای ایجاد شود، ترجیحا کنترل تغییر اسلایدها و نمایش مطالب بهتر است تحت کنترل محقق و دانشجو باشد.

 

7- استفاده از فونت و سایز متن مشخص

این ویژگی معمولا به شکل استانداردی از طرف دانشگاه یا موسسه اعلام می‌شود. فونت استفاده‌شده باید به شکلی باشد که برای همه قابل خواندن‌بوده و افرادی که در فاصله‌های زیاد هم نشسته‌اند متوجه محتوای اسلایدها بشوند. در عین حال بزرگ‌ بودن بیش از حد هه پیشنهاد نمی‎‌شود.

 ‌ 

8- استفاده از رنگ‌بندی مناسب

رنگ متن‌ها و اسلایدها و حتی شکل‌ها اهمیت بالایی دارد. اول اینکه بهتر است رنگ متن، نمودار، جداول و نمودارها با رنگ قالب هماهنگ باشد تا از شلوغ شدن بی‌دلیل جلوگیری گردد. به نور و رنگ آن  در اتاق جلسخ دفاعیه خود توجه کنید. چرا؟ اگر نور زرد رنگ و زیادی در فضای جلسه وجود داشته‌باشد و در عین حال رنگ تم و متن شما هم از همین خانواده باشد، خواندن و نمای آن دچار مشکل خواهد شد.

نکته دیگر اینکه سعی کنید از رنگ‌بندی به نحو احسن و در راستای بازدهی بیشتر و انتقال مطلب راحت‌تر استفاده کنید. رنگ‌ تیترها یا بخش‌های مختلف بهتر است متفاوت باشد تا مخاطب با سرعت بیشتری متوجه تغییر موضوع و سرفصل‌ها بشود. برای مثال نموداری دایره‌ای را در نظر بگیرید که بخش‌های مختلف آن همگی رنگی ثابت دارند و تنها محدوده و درصد مربوط به هر موضوع مشخص‌شده است. مخاطب در این حالت باید با دقت بیشتری به نمودار توجه کند تا سهم هر موضوع را تشخیص دهد و حتی ممکن است صحبت‌های شما را متوجه نشود. اما اگر همین نمودار هر بخشش با رنگی کاملا متفاوت معلوم‌شده باشد تنها نگاهی کوتاه برای فهم آن کفایت خواهد کرد.

 

9- استفاده از لوگوی دانشگاه در اسلایدها

اگر قالب شما جایی برای قرار گرفتن لوگوی دانشگاه یا موسسه داشته‌باشد، سطح کاری شما بالاتر خواهد رفت. وجود لوگو در صفحات مشخصات خیلی مهم است اما اگر در همه اسلایدها مورد استفاده قرار گیرد معمولا بهتر است. به این امر حین طراحی قالب و از همان ابتدای کار توجه کنید. 

یک نکته : لوگوی دانشگاه را در پایین اسلایدها قرار ندهید چرا که کاری غیر حرفه‌ای می‌باشد و برخی حتی آن را بی احترامی تلقی می‌کنند. بهترین جا برای لوگو بالای صفحه در گوشه‌ها می‌باشد.

پاورپوینت دفاع

راه‌های ارتباطی جهت سفارش پاورپوینت دفاع

کافیه برای مشاوره و بررسی شرایط از یکی از راه‌های ارتباطی زیر اقدام کنید:

شماره همراه در برنامه‌های داخلی و خارجی: 09377961354

hdyhydr وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *