دسته بندی

ویژگی های تایپیست – تایپیست حرفه ای چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

ویژگی های تایپیست

هر شغل و مهارتی نیازمند قابلیت‌ها و ویژگی‌های مشخصی می‌باشد. اگر شما تایپیست هستید یا تصمیم دارید این مهارت را یاد بگیرید و از آن کسب درآمد کنید و یا قصد دارید سفارش تایپ ثبت کنید اما نمی‌دانید چه کسی برای انجام پروژه برایتان مناسب است، این مقاله از سایت تاپا را مطالعه کنید. در این مقاله به ویژگی های تایپیست حرفه ای پرداختیم و به طور کامل شرح دادیم که یک تایپیست حرفه ای چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

تایپیست و وظایف آن

یک تایپیست معمولا وظیفه دارد متنون مختلف را در شرایط متفاوتی که دارند از مشتری دریافت کند و آن را با توجه به درخواست مشتری و نیاز ایشان تایپ و آماده کند. هرچه فایل نهایی به درخواست و هدف مشتری نزدیک‌تر باشد کار حرفه‌ای‌تر خواهد بود.

در دنیای امروز که تکنولوژی پیشرفت زیادی‌داشته و بسیاری از کارها در فضای مجازی و توسط وسایل دیجیتال انجام می‌شود، می‌توان گفت اکثریت افراد کار تایپ را بلد هستند اما برای آماده‌سازی یک فایل حرفه‌ای و باکیفیت به مهارت‌های تخصصی‌ای نیاز است که همگی روی آن تسلط ندارند و یا زمان اجرای آن را نخواهند داشت.

سفارش تایپ

ویژگی های یک تایپیست حرفه ای

همانطور که گفتیم تایپ در سطح حرفه‌ای نیازمند مهارت‌های تخصصی و نرم افزاری و برخی ویژگی‌های دیگر است که در ادامه سعی می‌شود مهم‌ترین آن‌ها را بیاوریم. اگر تایپیست هستید بهتر است سعی کنید این ویژگی‌ها را در خود ایجاد کنید و یا ارتقا دهید و اگر قصد سفارش دارید بهتر است به دنبال فردی باشید که ویژگی های یک تایپیست حرفه‌ای را دارا باشد:

1- تایپ بدون خطا

اولین و مهم‌ترین کاری که یک تایپیست باید انجام دهد تایپ متن مورد نظر بدون غلط است. درست است که خطاهای انسانی، اشتباه متوجه شدن کلمات و… در بسیاری از پروژه‌ها امری طبیعی است و با اصلاح و یا کمک فرد مقابل این موارد حل خواهد شد. ولی هرچه قدر یک تایپیست قادر باشد این خطاها را به حداقل برساند کار نهایی کیفیت بالاتری خواهد داشت. بازنگری دوباره متن پس از اتمام تایپ  مخصوصا در پروژه‌هایی مانند سفارش تایپ دست نویس و … می‌تواند به از بین بردن اشتباهات کمک ویژه‌ای کند.

2- سرعت بالای تایپ

کسی که شغلش تایپ است نیاز دارد در عین حفظ کیفیت سرعتش را بالا ببرد. در این شرایط هم مشتری از دریافت به موقع و سریع سفارش‌هایش رضایت زیادی خواهد داشت و هم حجم صفحات تایپ‌شده در یک بازه زمانی مشخص و در نتیجه درآمد تایپیست بیشتر خواهد بود. سرعت بالا داشتن با آموزش‌های لازم، استفاده از نرم افزارهای مربوطه و از همه مهم‌تر کسب تجربه و به عبارتی خاک خوردن در این فیلد کاری ایجاد خواهد شد.

3- توانایی تایپیست برای تنظیم فونت و سبک دلخواه

در پروژه‌های تایپ مخلف مشتری ممکن است طبق نوع سفارش فونت، سایز، سبک نوشتار و… مختلفی را درخواست کند. تایپیست ماهر و حرفه‌ای باید قادر باشد تا هر سبک و درخواستی را به بهترین شکل ممکن به اجرا در بیاورد. علاوه بر آموزش و داشتن مهارت این کار با تجربه بالا هم امکان پذیر است. 

حتی گاهی ممکن است مشتری عکسی برای شما بفرستد و درخواست فونت مشابه داشته‌باشد. فردی که تجربه‌اش بالا باشد احتمال اینکه فونت را خیلی راحت شناسایی و استفاده کند وجود دارد.

4- تسلط تایپیست به چند زبان

برای ما فارسی زبانان تایپ فارسی امری نسبتا راحت‌تر است. اما یک تایپیست حرفه‌ای پیشنهاد می‌شود علاوه بر زبان فارسی به  تایپ دو زبان رایج یعنی تایپ عربی و مخصوصا تایپ انگلیسی هم تسلط داشته‌باشد تا در صورت نیاز بتواند نیاز و درخواست مشتری را اجرا نماید. مشخصا اگر زبان‌های دیگر مخصوصا زبان‌های سختی مانند چینی هم امکان تایپش وجود داشته‌باشد، پروژ‌ه‌های حرفه‌ای و جدی‌تری برای تایپیست ایجاد خواهد شد. 

دقت داشته‌باشید برای مثال اگر شما به نکات تایپ انگلیسی تسلط کامل داشته‌باشید اکان همکاری شما با سایر افراد در حوزه‌های مختلف مانند تایپ برای مترجمین و… به شدت افزایش خواهد داشت.

5- تسلط تایپیست به نرم‌افزارهای تایپ

اینکه یک فرد توانایی تایپ داشته باشد مشخصا برای تایپیست شدن ایشان کافی نیست. در بسیاری از پروژه‌ها علاوه بر متن عادی و روان سفارش تایپ فرمول، رسم جداول و نمودار، تایپ معادلات مختلف، تنظیم صفحات برای تایپ قرارداد و… نیز وجود دارد. از ویژگی های تایپیست ماهر این است که به تنظیمات و سیستم نرم‌افزارهای مختلف من جمله word آشنایی کامل داشته باشد تا در شرایط مختلف قادر باشد درخواست‌های مشتری را اجرا نماید. 

این تسلط بر نرم‌افزار شاید در نتایج نهایی خیلی به چشم نیاید اما در سرعت بخشیدن به روند کار کمک شایانی می‌کند. برای مثال برای انتخاب متن در ورد راه‌های مختلفی وجود دارد، تایپیستی که تسلط کامل دارد، در هر وضعیت سریع‌ترین راه را انتخاب خواهد کرد. 

6- قابلیت پیگیری دقیق تایپیست حرفه‌ای

یک تایپیست ماهر در بخش‌های مختلف سفارش تایپ باید پیگیری لازم را داشته باشد. چه در حین ثبت سفارش و فرآیند آن، چه در حین تایپ مطلب و چه پس از تحویل سفارش نیازهای مشتری و درخواست ایشان (درصورت منطقی بودن) باید اولویت قرار گیرد. برای مثال اگر تایپیست تشخیص دهد بخشی از متن سفارش ناقص است بهتر است در همان زمان تایپ این مورد را به اطلاع مشتری برساند. و یا اگر پس از تحویل سفارش مشکلی در فایل نهایی وجود داشت لازم است جهت رفع آن به مشتری کمک رسانید. 

7- قابلیت کار تایپیست با فرمت‌های مختلف

به طور معمول تایپیست‌ها مطالب رو در نرم افزار مایکروسافت ورد تایپ می‌کنند. اما یک تایپیست حرفه‌ای لازم است با برنامه‌های دیگر مانند اکسل، پی‌دی‌اف، پاورپوینت و… نیز آشنایی داشته باشد تا در صورت  نیاز جهت انتقال مطلب، تایپ و تشخیص آن به مشکلی بر نخورد. 

ویژگی های تایپیست

بیشتر بخوانید: ترفندهای کاربردی ورد

hdyhydr وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *