دسته بندی

10 تا از مهم‌ترین نکات طراحی سربرگ

طراحی سربرگ

هر کاری قوانین و اصول خاصی دارد و اگر طبق اون موارد کار انجام بشه نتیجه خوبی خواهید داشت. در برخی کارها مانند انواع تولید محتوا یا طراحی سربرگ اگر کنار این اصول مقداری خلاقیت و نوآوری هم اضافه بشه نتیجه نهایی در کنار خوب بودن، خاص و جذاب هم خواهد بود. در این مقاله از سایت تاپا می‌خوایم یه سری نکات رو درباره طراحی سربرگ با هم مرور کنیم. این نکات هم به شما کمک می‌کنه سربرگ رو طبق اصولش آماده کنید و هم به ایجاد خلاقیت و گرافیک شما یاری میده.

چه وقتایی طراحی سربرگ لازمه؟

  • برای رسید، یادداشت‌ها، تقویم و… مربوط به شرکتتان اگر سربرگ داشته‌باشید هم روشی برای تبلیغ کارتون میشه و هم خیلی شیک و گیراست.
  • معلمید و برای طراحی سوالات یا جزواتتون لازمه سربرگی مشخص و مرتبط داشته‌باشید.
  • قراره نامه بفرستید و لازمه اطلاعاتی به عنوان سربرگ توی اون قرارداده بشه
  • در صورت جلسات، اطلاعیه‌ها و… در محل کار یا هر جای دیگری به قالب و سربرگی مشخص و معتبر احتیاج دارید.
  • برای هر لیستی مثل اقلام، نام‌ها، حساب‌ها و… به سربرگی شامل اطلاعات درخواستی و… احتیاج دارید.
  • برای فرم‌های پیشنهاد و انتقاد و یا نظرسنجی ها هم می‌تونید از انواع سربرگ استفاده کنید.
  • در سایت یا صفحه اینستاگرام خود به یک سربرگ گیرا احتیاج دارید.
طراحی سربرگ

انتخاب فونت مناسب در طراحی سربرگ

فونتی که از آن برای نوشتن متون موجود در سربرگ و اطلاعات مورد نیاز استفاده می‌کنید باید کاملا خوانا باشه. این که یک فونت صرفا زیبا یا متفاوت باشه دلیلی بر مناسب‌بودن آن نیست. فونت‌هایی که خیلی شکستگی دارن یا حروف فارسی رو جداگانه می‌نویسن اصلا گزینه‌های خوبی برای استفاده در سربرگ نیستند. فونت‌هایی که در عین سادگی زیبا هستند و به راحتی توسط همه خوانده می‌شوند باید مورد استفاده قرار گیرند.

استفاده از رنگ مناسب در طراحی سربرگ

انتخاب رنگ در هر نوع تولید محتوا و پروژه گرافیکی‌ای از موضوعات مهم تلقی می‌شود. رنگ نوشته‌ها باید به شکلی انتخاب شود که نسبت به رنگ پس زمینه خوانایی خوبی داشته‌باشند. اگر سربرگ را برای فضاهای مجازی نیاز دارید بهتر است از رنگ‌های خیلی جیغ استفاده نکنید. 

در طراحی سربرگ تنوع رنگی لازم است اما در عین حال ترکیب رنگ بخش‌های مختلف باید با هم هماهنگ باشد تا هم نظم صفحه حفظ شود و هم جذابیت. از رنگ‌بندی درست هم می‌توان جهت جدا کردن بخش‌ها و اطلاعات مختلف از هم استفاده کرد. 

مورد دیگری که حین انتخاب رنگ‌ها باید به آن دقت داشت، هماهنگی رنگ‌ها در بخش‌های مختلف است. برای مثال بهتر است در طراحی سربرگ و یا رنگ نوشته‌ها، از رنگ‌هایی استفاده شود که با لوگو یا تصاویر استفاده‌شده هماهنگ شود.

استفاده از لوگو در طراحی سربرگ

اگر سربرگ شما تجاری یا شرکتی است، حتما باید لوگوی شرکت و بخش آن در سربرگ قرار گیرد. اگر سربرگ تحصیلی است، لوگوی آموزشگاه یا مدرسه  باید وارد شود. یا اگر سربرگ تبلیغاتی است، نیاز است لوگوی برند مورد نظر در سربرگ وارد شود پس به طور کلی می‌توان گفت که در طراحی سربرگ استفاده از لوگو باید انجام شود. این لوگوی مورد استفاده می‌تواند تعیین‌کننده مواردی هم‌چون گرافیک، رنگ‌بندی، سبک کاری و نوع طراحی باشد.

با توجه به اهمیت استفاده از لوگو پس میشه نتیجه گرفت که  طراحی لوگو اهمیت بالایی داره. لوگو باید در عین سادگی و ظرافت، فیلد کاری رو بیان کنه و توی اون از رنگ‌بندی و آیکون‌های مربوطه استفاده بشه و نباید طراحیش رو سرسری انجام داد. در ضمن لوگو نقش خیلی مهمی در برندسازی خواهد داشت.

توجه به میزان روشنایی و تیرگی در طراحی سربرگ

اگر سربرگ شما خیلی روشن و یا خیلی تیره باشه، احتمال اینکه نوشته‌ها و متن شما به راحتی توسط خواننده خونده نشه وجود داره. در نکات طراحی سربرگ گفته‌میشه که استفاده از رنگ‌های مکمل و گاهی رنگ‌های متضاد میتونه شرایط خوبی رو ایجاد کنه. دقت کنید  استفاده از طیف روشن در تمامی بخش‌ها جذابیت خیلی زیادی رو ایجاد نخواهد کرد.

استفاده از تصاویر در سربرگ

تصویرهایی که در سربرگ به کار می‌روند طبق نکات طراحی سربرگ باید شرایط مشخصی داشته‌باشند. با توجه به ساختار و گرافیک سربرگ فرم عکس می‌تواند متفاوت باشد اما ترجیحا باید به شکلی انتخاب شود که در فرم سربرگ جای بگیرد و تافته‌ی جدابافته نباشد.  انتخاب فرمت png برای تصاویر سربرگ که بک‌گراند ندارند بسیار مناسب‌تر از فرمت‌های دیگر است. بهتر است تصاویر با ابزارهای مختلف به فرم و سایر دلخواه دربیایند. استفاده ار عکس‌های بی‌کیفیت، با رنگبندی متفاوت و شلوغ معمولا برای استفاده در سربرگ پیشنهاد نمی‌شود. 

اطلاعات موجود در سربرگ

اولین نکته در راستای اطلاعات سربرگ این است که از ارائه اطلاعات زیاد و جزئی در این بخش نباید استفاده شود. موارد کلی، مهم و تعیین‌کننده برای سربرگ بهترین گزینه‌ها هستند. برای هر طرح و شرایطی این اطلاعات می‌تواند متفاوت باشد، مثلا برای شرکتی که  سال‌های زیادی از تاسیس آن می‌گذرد، اعلام سال تاسیس می‌تواند در ذهنیت مخاطب تاثیر مثبت داشته‌باشد. اما شرکت‌های نوپا یا فعالیت‌هایی که سابقه در آن‌ها  اهمیتی ندارد، نیازی به اعلام زمان شروع فعالیت نخواهند داشت. 

استفاده از شعار در سربرگ

انتخاب شعار و پیام تبلیغاتی یک کسب‌وکار و یا یک فعالیت امر بسیار مهمی است. فرایند آماده‌سازی و انتخاب این شعار نیازمند دقت، مهارت و صرف زمان می‌باشد و بهتر است در آن عجله نکنید. یک شعار خوب می‌تواند حوزه کاری شما، فعالیت و کیفیت آن و سبک کاری را به اطلاع مشتری برساند و در  جذب مخاطب تاثیر زیادی دارد. استفاده از این شعار یا پیام کوتاه در سربرگ نیز تاثیرات بسیار خوبی به همراه خواهد داشت. 

طراحی سربرگ
hdyhydr وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *