دسته بندی

پیدا کردن منابع تحقیق

منابع تحقیق

می‌توان گفت از مهم‌ترین بخش‌های انجام تحقیقات پیدا کردن منابع مناسب و در سطح پروژه است. با توجه به حساسیت و تخصصی بودن منابع، نوع منابع نیز باید متفاوت باشد. در این مقاله از سایت تاپا سعی می‌کنیم روش‌های مختلف پیدا کردن منابع تحقیق را باتوجه به سطح پروژه مرور کنیم. منابع سفارش تحقیق های شما هم با دقیق‌ترین روش‌ها پیدا میشن.

اهمیت منابع تحقیق

تحقیقات مخصوصا تحقیقات تخصصی مانند مقالات، پایان‌نامه‌ها و… اعتبارشان با توجه به منابعشان بررسی می‌شود. هرچه این منابع معتبرتر و دقیق‌تر باشد مطمئنا اطلاعات موجود در مقاله هم صحیح‌تر است. در صورتی هم که از مقالات سطح پایین و نامعتبر استفاده شود امکان خطا به شدت بالا می‌رود.

پس اگر تصمیم به نگارش مقاله، کتاب و یا… دارید لازم است زمان مشخصی را روی پیدا کردن منابع درخور بگذارید تا در نهایت زحمات شما نتیجه‌ای که لایقش هستید را بدهد. زیرا هر منبع باید خلاصه نویسی، تایپ مجدد، صفحه آرایی و… را پشت سر بگذارد تا در مقاله جای بگیرد. 

منبع تحقیق

سطوح مختلف تحقیق

  • تحقیقات ساده و اطلاعات عمومی
  • پروژه‌های تکلیفی و دانش آموزی
  • پروژه‌های دانشجویی و کلاسی
  • مقالات درسی تخصصی و مهم
  • پایان نامه و پروژه‌های علمی
  • تدوین کتاب‌های علمی و…
  • مسابقات علمی و پژوهشی

پیدا کردن منابع تحقیق

پیدا کردن تحقیقات علاوه بر سطح اون‌ها به نوع و رشته هم مرتبط است. برخی از رشته‌ها که جزو دروس نظری هستند بسیار راحت‌تر پیدا می‌شوند و معمولا مطالب موجود برایشان بیشتر است. از طرفی پروژه‌هایی که سبک عملی و یا رشته‌های تخصصی و آزمایشگاهی دارند، معمولا بیشتر بر اساس تجارت و آزمایش‌های عملی نگارش میشن و پیدا کردن مطالب نظری برای اون‌ها سخت‌تر هستش. در این بخش روش‌های کلی را مرور می‌کنیم و در بخش بعدی به صورت جزئی‌تر وارد مباحث خواهیم شد.

۱- کتاب‌های مربوطه

کتاب‌ها به واسطه انتشار و ویراستاری علمی و نگارشی از منابع  ارزشمند و اصولی به حساب می‌آیند و در اکثر مواقع مطالب موجود در آن‌ها قابل اعتماد است. البته در برخی موضوعات اگر سال زیادی از چاپ کتاب گذشته باشد حتما باید بررسی کنید که شرایط جدیدی پیش نیامده باشد.(مثلا چیز جدیدی کشف و یا اختراع نشده‌باشد که بر خلاف مطالب کتاب عمل کند)

۲- مقالات مرتبط با موضوع

علاوه بر مقالات چاپی در مجلات و … برای هر رشته تحصیلی و کاری، در فضای اینترنت نیز تعداد بسیار زیادی مقاله در هر زمینه‌ای وجود دارد. شما با سرچ اصولی و دقیق می‌توانید از پلتفرم‌های گوناگونی مانند گوگل اسکولار، اسکوپوس، ریسرچ گیت و…. استفاده کنید. سایت‌های بسیار متنوعی امروزه مقالات و تحقیقات افراد از سراسر دنیا را به صورت رایگان یا پولی در اختیارتان قرار خواهند داد. البته لازم به ذکر است که هر چیز در فضای اینترنت قابل اعتماد نیست و بهتر است قبل از استفاده از آن‌ها به سطح کار و امتیازشان دقت کنید.

۳- تجربیات و نوشته‌های محققان قبلی

هر محققی ممکن است در موضوعات مختلفی مقاله چاپ کرده‌باشد و پروژ‌ه‌های زیادی را به اتمام برساند. تمام تجربیات و مشاهدات این پژوهشگران معمولا چاپ نمی‌شود و ممکن است آن‌ها اطلاعات اضافیشان را به صورت جزوه، دست نویس و یا فایل‌های آماده‌ای داشته‌باشند. اگر محققی را به صورت حضوری یا حتی به شکل آنلاین می‌شناسید که در زمینه مرتبط و نزدیک  با موضوع شما فعالیت داشته‌است، استفاده از تجربیات ایشان می‌تواند مسیر شما را هموارتر کند.

۴- مستندات ویدیویی، تصاویر و…

برخی  رشته‌ها و موضوعات  به شکلی هستند که نگارش متون برای آن‌ها به طور کامل مطالب را ارائه نمی‌کند و محققان معمولا با ضبط ویدیوهای کوتاه و بلند و یا تصویربرداری‌های متنوع اطلاعاتشان را به ثبت می‌رسانند. اگر زمینه تحقیق شما هم به همین شکل است باید به این رسانه‌ها هم رجوع کنید.

۵- مجلات و روزنامه‌ها

مجلات و روزنامه‌ها معمولا اطلاعات روز و خبرهای زمانه مربوط به خودشان را منتشر می‌کنند. در ضمن اطلاعات عمومی گسترده‌ای نیز در آن‌ها یافت می‌شود. با توجه به موضوع تحقیقتان اگر به یک اتفاق در تاریخ زمانی مشخص یا رویدادهایی در گذشته نیازمند هستنید که خبر دقیقی از آن‌ها دیگر در سطح اینترنت وود نداردُ می‌توانید به بایگانی و آرشیو مجلات و روزنامه‌ها مراجعه کنید. کتابخانه‌ها و مکان‌های مختلفی وجود دارند که می‌توانند این آرشیو را در اختیارتان قرار دهند.

6- استفاده از پرسشنامه‌ها:

برای بدست آوردن آمار یا اطلاعاتی که در سطح اینترنت نیست و به تجربه‌های فردی و استدلال‌های شخصی افراد بستگی دارند می‌توانید با طراحی پرسشنامه آنلاین و یا کاغذی و پخش آن بین گروهی مشخص و هدف اطلاعات مناسبی را برای درج در تحقیق بدست آورید. این فرم آنلاین می‌تواند نقش یک مصاحبه با کارشناس یا اساتید مربوطه را نیز احرا کند و دیگر نیازی به گذاشتن وقتی مشخص و معطل شدن وجودنداشته باشد. 

7- سایت و پایگاه‌های اینترنتی:

در تحقیقات و مقالات علمی و خیلی تخصصی معمولا استفاده از سایت‌های اینترنتی به عنوان منبع موثق استفاده نمی‌شود چرا که در سایت‌ها هر فردی با هر دانش و تخصصی امکان ابراز نظر دارد. شاید بسیاری از این مطالب کاملا درست و کامل باشند اما به دلیل وجود احتمالاتی مبنی بر اطلاعات کذب و اشتباه استفاده از آن‌ها پیشنهاد نمی‌شود.

در پیدا کردن منابع تحقیق های ساده‌تر مثل تکالیف دانش‌آموزی، کنفرانس‌های دانسجویی و یا گزارشات ساده کاری اما این پایگاه‌های اینترنتی می‌توانند اصلی‌ترین منبع برای تحقیق باشند. البته در این شرایط هم بهتر است به اعتبار، منابع و نویسنده سایت‌ها توجه شود. کار تولید محتوای سایت توسط طیف وسیعی از افراد انجام می‌شود و اینکه مطالب کپی یا غلط نباشند مهم است. 

راستی مطالب سایت تاپا همگی توسط خودمون نوشته میشن و حاصل تجربه و دانش تیم تاپا هستن، پس لطفا در صورتی که از اون‌ها استفاده کردید ذکر منبع یادتون نره

پیدا کردن منابع تحقیق

بیشتر بخوانید : بهترین کارهای دانشجویی

hdyhydr وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *