دسته بندی

7 تفاوت مهم چکیده و مقدمه

تفاوت چکیده و مقدمه

چکیده و مقدمه دو بخش مهم از مقالات، پایان‌نامه‌ها و تحقیقات علمی و کاری هستند. تفاوت چکیده و مقدمه را در این مقاله از سایت تاپا مورد بررسی قرار خواهیم داد. دقت داشته‌باشید وجود هر دوی این موارد در تحقیقات مهم و حائز اهمیت است. فرق چکیده و مقدمه مبحثی است که هر پژوهشگری باید به آن آگاه باشد.

چکیده چیست؟

قسمت‌های مهم متن که به طور خلاصه، اما دقیق بیان می‌شود را چکیده می‌گویند. چکیده را می‌توان حالت بسیار فشرده و خلاصه اما مفید یک متن مانند مقالات، کتب، تحقیقات یا پایان نامه دانست. 

تفاوت چکیده و مقدمه

مقدمه چیست؟

مقدمه را می‌توان بخش ابتدایی مقاله و محتواهای مشابه دانست که ذهن خواننده را برای بخش‌های اصلی متن آماده می‌کند. با توجه به شرایط و موضوع متن مقدمه و عناصر موجود در آن می‌تواند متفاوت باشد اما در هر صورت باید ذهنیت خواننده را جهت فهم و درک فصول بعدی آماده سازد. 

تفاوت چکیده و مقدمه

برای دریافت اطلاعات پیرامون راه های پیدا کردن منابع تحقیق کلیک کنید.

فرق چکیده و مقدمه چیست؟

تفاوت مقدمه و چکیده را در بخش‌های مختلف طول متن، عناصر سازنده، سبک نوشتار و… می‌توان دسته‌بندی کرد. 7 مورد از تفاوت های مقدمه و چکیده را در ادامه مشاهده می‌کنید:

1- تفاوت نوع نوشتار مقدمه و چکیده:

توضیحات موجود در مقدمه بسیار مفصل‌تر و بیشتر از چکیده است. با توجه به هدف از نوشتن مقدمه وارد کردن جزئیات در آن شایع است اما در چکیده متن باید خلاصه و مفید نوشته شود.

2- تفاوت هدف از نوشتن چکیده و مقدمه:

چکیده نوشته می‌شود تا خلاصه و مفهومی از کل تحقیق را نشان دهد. اما مقدمه آماده می‌شود تا طرح تحقیق را تعیین کند و عملا چشنی تحقیق حساب می‌شود و گاهی می‌تواند از لحاظ ارتباطی، به واسطه روشن‌سازی ذهن خواننده از اصل موضوع فاصله بگیرد.

3- فرق بررسی نتایج در مقدمه و چکیده:

در بسیاری از چکیده‌های تحقیقی نتایج مهم تحقیق آورده می‌شود. اما در مقدمه هیچ صحبتی از نتیجه کار نمی‌شود و تنها به بررسی فرضیات و نیازها و اطلاعات اولیه در راستای اقدام به تحقیق بیان می‌شود.

4- تفاوت نگاه به تحقیق در مقدمه و چکیده:

در چکیده از درون به تحقیق نگاه می‌شود و اصل موضوع را بیان می‌کند. اما مقدمه نگاهی بیرونی به تحقیق دارد.

5- فرق محدودیت متن چکیده و مقدمه:

چکیده طول متن محدودی دارد در حدی که طول آن با شمارش کلماتش تعیین می‌شود. مقدمه اما محدودیتی در طول متن ندارد و با توجه به موضوع و نیاز موجود می‌تواند از چند پاراگراف تا چندین صفحه نگارش شود.

6- تفاوت ادبیات مقدمه و چکیده:

زبان و زمان مورد استفاده در چکیده ناظر به گذشته است به این صورت که توضیح داده‌می‌شود که چه کارهایی انجام‌شده و چه نتیجه‌ای ایجادشده است. اما مقدمه زمان و نگاهی رو به آینده دارد و سعی می‌کند خواننده را نسبت به مطالب و جریاناتی که قرار است اتفاق بیفتد آگاه کند.

7- فرق جمله‌بندی و پیوستگی در مقدمه و چکیده:

با توجه به حجم کم چکیده، پیوستگی و ارزش جملات موجود در متن اهمیت بالاتری نسبت به جملات موجود در مقده دارد. معمولا در چیکده از جملات پیوسته و پرمفهوم استفاده می‌شود.

برای آشنایی با فونت استاندارد مقاله کلیک کنید.

hdyhydr وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *