دسته بندی

بررسی مزایا و معایب آزمون آنلاین

فرم و آزمون آنلاین

مدت‌هاست فرم‌ها و آزمون‌های آنلاین بخش زیادی از امتحانات و پرس‌نامه‌ها را به خود اختصاص می‌دهند و بسیاری از فرآیندها را آسان کردند. استفاده از این روش برای جمع آوری اطلاعات جدا از مزایای مختلف و بسیار موثری که دارد، نقاط ضعفی هم دارد که در صورت انتخاب این روش باید به آن‌ها آگاه باشیم و تاثیر آن‌ها را نیز در نتایج در نظر بگیریم. در این مقاله از سایت تاپا به بررسی مزایا و معایب آزمون آنلاین توسط انواع آزمون سازها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

مزایای ساخت آزمون آنلاین

آزمون آنلاین

در بررسی مزایا و معایب آزمون آنلاین، بهتر است ابتدا خوبی‌های این فرآیند رو مورد بررسی بدیم و با شرایط مختلف آن آشنا بشیم.

پشتیبانی تیم تاپا

اول از خودمون تعریف کنیم ^_^ اگر ساخت آزمون یا فرم آنلاینتون رو به ما بسپارید، برگزاری، بررسی، پشتیبانی و اعلام نتایج اون به صورت کاملا رایگان توسط ما انجام میشه. باز و بسته کردن فرم، پاسخ‌دهی به سوالات و مشکلات افراد و.. همه انجام میشه. در نهایت هم طرق خواسته و شرایط شما انواع نتیجه، آمار و پاسخ‌ها در قالب‌های متنوع مثل پی دی اف، نمودار، گوگل شیت، فیلم، عکس و… قابل ارسال هستش. پس اگر زمان، حوصله یا دانش این کار رو ندارید می‌تونید با خیال راحت روی ما حساب کنید.

 ‌

ارسال و پخش راحت سوالات

در فرم و آزمون‌های آنلاین، ارسال سوالات برای افراد مختلف تنها با یک لینک انجام میشه. اما در روش‌های سنتی و کاغذی، برای پخش کردن سوالات نیاز به تکثیر آن‌ها به تعداد مورد نیاز و تحویل دونه به دونه به افراد بود. توی این روند، مخصوصا اگر تعداد سوالات زیاد میشد، احتمال خطا، قاطی شدن صفحات، تکثیر غلط و مشکلات پرینتر و.. وجود داشت. هم‌چنین تکثیر این حجم از کاغذ نیازمند صرف هزینه بود در حالی که اگر آزمون ساز آنلاین شما پولی نباشد، می‌توانید لینک فرم آنلاین را در اختیار تعداد نامحدودی از افراد بگذارید.

 ‌

امکان ویرایش سراسری و سریع آزمون آنلاین

فکر کنید قراره امتحانی هماهنگ و حضوری برگزار کنید. هر امتحان چندین صفحه سوال دارد. روز قبل تعداد بسیار زیادی صفحه سوال را تکثیر کردید، آن‌ها را طبق ترتیب به هم متصل کردید و حالا، تنها چند ساعت قبل از امتحان متوجه وجود یک اشکال اساسی توی سوالات شدید!!! چی میشه؟

در این حالت یا باید همه اون کاغذهارو دور بندازید و بار دیگه همه امتحانات رو تکثیر کنید که معمولا ضرر زیادی ایجاد میشه و خیلی وقت‌ها زمانی برای این کار وجود نداره. یا باید سوالات غلط رو پخش کنید و اشکال رو به اطلاع افراد برسونید و در کل روند امتحان از شکل استاندارد و ایده آل کاملا فاصله می‌گیره.

امااا اگر همین وضعیت برای یک آزمون آنلاین پیش بیاد در کمتر از یک دقیقه می‌تونید اصلاح لازم رو انجام بدید و این اصلاح به صورت اتوماتیک روی تمام لینک‌هایی که ارسال کردید اعمال میشه. به این ترتیب سوالات و اطلاعات آزمون به شکل استاندارد و بدون هیچ مشکلی به دست افراد میرسه و این از مزیت‌های خیلی مهم فرم‌های آنلاین هستش.

آزمون آنلاین

 ‌

تصحیح یا آمارگیری سریع و دقیق

در سال‌های گذشته دانشجویانی که برای نوشتن پایان نامه یا تهیه تحقیق‌های مختلف نیاز به گرفتن آمار از گروهی از مردم بودند، یا برای انواع نظرسنجی‌ها نیاز به بررسی شرایط از نظر گروهی از مردم بود، لازم بود تعداد زیادی پرسشنامه کاغذی تهیه میشد و توسط افراد پر میشد. اما این بخش سخت ماجرا نبود. زمان‌های بسیار طولانی نیاز بود تا پرسش هر فرد به هر سوال بررسی بشه، با بقیه پاسخ‌ها مقایسه بشه و آماری بدست بیاد. که البته با توجه به خطای زیادی که توی این روش وجود داره احتمال غلط بودن اون وجود داره.

یا در مدارس و دانشگاها، اساتید زمان زیادی رو صرف تصحیح امتحانات و نمره‌دهی به دانش آموزان و دانشجویان می‌کردند. در آزمون آنلاین ولی همان لحظه‌ای که دانش آموز جواب‌هایش را ثبت می‌کند (به غیر از سوالات تشریحی که نیاز به بررسی دارد) نمره ایشان ثبت خواهد شد. 

علاوه بر این در فرم‌ها و پرسشنامه‌های تستی یا کلمه‌ای سیستم آزمون آنلاین خیلی سریع به بررسی کلی پاسخ‌ها، مقایسه اون‌ها و ازائه گزارش‌های مختلف می‌پردازد و اطلاعات متنوعی با سرعت بسیار زیاد و خطای نسبتا کم در اختیار شما خواهد بود.

 ‌ 

تعداد سوالات نامحدود در یک لینک آزمون

توی این بخش اول بگیم که این مزیت رو آزمون ساز آنلاین و رایگان گوگل داره، آزمون‌سازهای دیگه هم ممکنه این بخش رو شامل بشن یا برای اون هزینه دریافت کنن. گوگل فرم امکان قرار دادن سوال به تعداد دلخواه در هر لینک رو امکان پذیر می‌کنه. علاوه بر این می‌تونید سوالات رو توی بخش‌ها، صفحات و دسته‌های مختلفی قرار بدید تا پاسخ‌دهی به اون‌ها هم روند مشخص‌تری داشته‌باشه.

توی امتحانات و پرشسنامه‌های حضوری هم شما می‌تونید بی‌نهایت سوال رو در اختیار افراد قرار بدید اما این کار لازمش صرف هزینه، کاغذ و زمان خیلی زیادی هستش و از یه حدی به بعد میشه گفت اصلا منطقی نیست.

 ‌ 

پر کردن فرم توسط افراد نامحدود

گنجایش و ظرفیت از موارد مهم توی هر آزمونیه. با توجه به تعداد افراد باید مکان، فرم و سایر مایحتاج فراهم بشه و هرچی به تعداد افزوده‌بشه هزینه‌ها هم بیشتر میشه. آزمون آنلاین ولی اینطوری نیست. شما لینک رو می‌تونید به هر کسی که دلتون می‌خواید بدید و اگر آزمون‌ساز شما رایگان باشه هیچ هزینه اضافی براتون ایجاد نخواهد شد. حتی آزمون‌سازهای داخلی یا خارجی که با توجه به تعداد هزینه دریافت می‌کنن هم نسبت به حالت‌های قدیمی به صرفه‌تر هستن. البته که در بررسی مزایا و معایب آزمون آنلاین باید آزمون‌ساز انتخابی هم مد نظر قراربگیره و ممکنه شرایط کمی متفاوت باشه.

 ‌ 

مهم نبودن لوکیشن 

تحویل دادن لینک سوالات به صورت مجازی، پر کردن اون‌ها و ثبت اون‌ها هم به صورت مجازی همه این‌ها باعث میشه که مکان جغرافیایی هیچ‌کس اهمیت نداشته‌باشه. چه فردی که فرم را ساخته‌و چه کسانی که اون رو پر میکنن نه تنها از هر شهر ایران بلکه از هرجایی از کره زمین که آنتن و اینترنت داشته‌باشه می‌تونن شرکت کنن.

 ‌ 

رنگبندی و هدرهای متنوع آزمون آنلاین

در گوگل فرم این امکان برای شما فراهم است تا رنگ‌بندی و هدرهای متنوعی را مورد استفاده قرار دهید و به این ترتیب جذابیت آزمون‌ها را با توجه به موضوعشان  چندین برابر کنید. با تغییر رنگ پس زمینه، رنگ هر بخش و سکشن هم به طور خودکار تغییر می‌کند و می‌توانید این موارد را هم تنظیم کنید.

 ‌ 

امکان استفاده از تصاویر در آزمون آنلاین

جدا از اینکه معمولا تصاویر بخش مهمی از آزمون‌ها و تست‌ها هستند و امکان استفاده آن‌ها چه در بخش سوالات و چه بخش گزینه‌ها و… آژمون‌های آنلاین وجود دارد. مواردی مانند فرمول‌ها، معادلات شیمیایی، انواع جذول و چارت و نمودار هم اگر به تصویر تبدیل کنیم می‌توانیم در آزمون آنلاینمان مورد استفاده قرار دهیم و به این ترتیب امکان آزمون گرفتن در دروس و موضوعات مختلف و در سطح دلخواه فراهم خواهد بود. 

 ‌ 

رابط کاربری آسان

پیچیدگی در بسیاری از آزمون‌های آنلاین می‌تواند در روند برگزاری آن خلل ایجاد کند. محیط کاربری گوگل اما بسیار آسان است و با توجه به پشتیبانی این سرویس از زبان فارسی، می‌توان گفت تمامی افراد امکان استفاده از آن را بدون نیاز به آموزش خواهند داشت. این ویژگی آزمون آنلاین را برای تمامی گروه‌های سنی و اقشار مختلف متناسب می‌سازد.

 ‌ 

صرفه‌جویی در هزینه

با توجه به عدم نیاز به مصرف کاغذ، حقوق مراقبت، خودکار و بسیاری از موارد دیگر در کنار کم حجم بودن آزمون‌ها و نیاز محدود به اینترنت هزینه‌های نهایی شما به طور چشمگیری کاهش می‌یابد. این هزینه می‌تواند جایگزین کارهای دیگر آموزشی یا … شود و در نتیجه تدریس و یا تحقیق تاثیر بسزایی خواهد داشت. 

 ‌

 

فرم و آزمون آنلاین

معایب آزمون و فرم آنلاین

خوب مشخصا هیچ چیز بدون ضعف نیست. این فرم ‌های آنلاین هم با اینکه کلی خوبی دارن، بدی‌هایی هم دارن که بهتره با اونا آشنا باشید و تاثیراتشون رو مد نظر قرار بدین.

امکان قطعی نت 

تمام فرآیند ساخت، ارائه و پاسخ به فرم‌های آنلاین وابسته به داشتن اینترنت هستش و به هر دلیلی این ارتباط قطع بشه کل فرآیند با اختلال مواجه میشه و قبل از انتخاب این روش باید از امکان دسترسی همه افراد مطمئن بود. در بحث بررسی مزایا و معایب آزمون آنلاین می‌توان این مورد را مهم‌ترین  ریسک (مخصوصا در ایران) دانست.

 ‌

عدم نظارت مستقیم و حضوری بر آزمون‌دهی

نقش شما در برگزاری آزمون آنلاین فقط ارسال لینک اون هستش، دیگه اینکه افراد توی چه وضعیت و شرایطی به اون پاسخ میدن امکان نظارت نداره. البته مواردی هستند که در شرایط خاص ارتباط تصویری حین آزمون رو اجباری می‌کنن ولی در کل میزان نظارت به شکل قابل توجهی کم میشه. (این مورد برای پرسش‌نامه و نظرسنجی‌ها عیب محسوب نمیشه و بیشتر برای امتحانات مهم هستش)

 ‌ 

امکان خطای شخصی و ایجاد اختلال

حساسیت و دقت توی فرم‌های آنلاین اهمیت بیشتری داره. شاید خیلی خیلی کم پیش بیاد که سوالات و برگه‌های امتحانی از بین بره و خراب بشه و یا حین آزمون به هر شکلی و با هر اشتباهی بالاخره سوالات به دست افراد میرسه. اما توی آزمون‌های آنلاین زدن یک گزینه اشتباه می‌تونه کل روند رو با اختلال رو به رو کنه. مثلا  ممکنه به اشتباه شما بخش‌هایی از سوالات رو غیر قابل نمایش کنید یا دسترسی به آزمون رو به طور کلی محدود کنید. این ایرادات با اینکه امکان حل شدن سریعی دارن، اما چون معمولا افراد ارتباط مستقیمی با شما ندارن، تشنج زیادی ایجاد میکنه.

 ‌ 

بیشتر بودن احتمال تقلب

در ادامه این محتوا به بحث تقلب و شرایط اون بیشتر می‌پردازیم. اما به هر حال به دلیل نبود نظارت حضوری و مستقیم و دسترسی افراد به اینترنت، انواع راه‌های تقلب وجود داره. تیم تاپا با تجربه‌ای که مخصوصا در دو سال ابتدایی شیوع کرونا و برگزاری تعداد زیادی آزمون آنلاین مخصوصا در مدارس کسب‌کرده، راه‌های مختلف جلوگیری از تقلب در ازمون آنلاین رو شناسایی‌کرده و با استفاده از اون‌ها این عیب رو به حداقل می‌رسونه.

 ‌ 

حساسیت تنظیمات و اهمیت آن‌ها

تنظیمات آزمون آنلاین موردی است که حین طراحی و ساخت اون باید با دقت و مهارت آماده بشه و اگر شما این تنظیمات را به اشتباه ایجاد کنید و مواردی از آن را جا به جا کنید، علاوه بر اینکه ممکن است اختلالاتی در آزمون‌دهی ایجاد بشه، حتی ممکنه امکان آزمون دهی کامل و صحیح دیگه وجود نداشته‌باشه.

علاوه بر این بخش تنظیمات برای جلوگیری از تقلب هم اهمیت بالایی داره. برای مثال  نشان دادن جواب‌های صحیح در یک فرم روانشناسی  نه تنها ایرادی نداره بلکه گاهی لازم هم هست. اما در یک آزمون سراسری در مدارس، اگر شما تنظیمات را به شکلی قرار دهید که بعد از ثبت آزمون دانش آموزان قادر به دیدن پاسخ‌های صحیح و یا حتی بارم و نمرات سوالات باشند، این امر باعث میشه اون‌ها بارها وارد آزمون بشن و در نهایت بدون داشتن دانش کافی، نمره کامل رو کسب کنن. مشخصا همچین امتحانی از لحاظ منطقی قابل استناد نیست و ارزشی ندارد.

بخش تنظیمات موارد بسیار متنوعی را شامل می‌شود که هر کدام به یک صورت بر کیفیت آزمون تاثیر دارن و طبق شرایط باید اختصاصی‌سازی بشن.

‌ 

نیاز به فناوری

با توجه به برگزاری آزمون‌های آنلاین در بستر اینترنت، برای آماده‌سازی و برگزاری این آزمون‌ها لازم است تمامی افراد به سیستم‌های هوشمند دسترسی داشته باشند. این سیستم هوشمند می‌تواند کامپیوترهای خانگی، لپ‌تاپ، تبلت یا انواع گوشی تلفن باشد. عیب این آزمون‌ها در جایی مشخص می‌شود که تعدادی از دانش‌آموزان امکان دسترسی به یکی از این ابزار را نداشته باشند و از فرایند آزمون‌دهی جا بمانند. به همین علت بهتر است قبل از طراحی و اقدام برای اجرای آزمون‌های آنلاین از دسترسی افراد به تلفن‌های هوشمند و…. اطمینان حاصل فرمایید.

آزمون آنلاین

می‌خواهید آزمون یا پرسشنامه آنلاین داشته‌باشید؟

تیم تاپا اینجاست تا بهتون کمک کنه! با توجه به بررسی‌های انجام‌شده در رابطه با مزایا و معایب آزمون آنلاین تا اینجا، اگر فکر می‌کنید فرم و آزمون آنلاین گزینه مناسبی برای شما هستش، می‌تونید در بخش طراحی و اجرای اون روی کمک ما حساب کنید و با صرف کمترین هزینه و زمان کارتون رو انجام بدید.
کافیه برای مشاوره و بررسی شرایط از یکی از راه‌های ارتباطی زیر اقدام کنید:

شماره همراه در برنامه‌های داخلی و خارجی: 09377961354

در صفحه مربوط به فرم و آزمون آنلاین می‌تونید شرایط دقیق‌تری رو مطالعه کنید.

hdyhydr وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *