دسته بندی

راه های جلوگیری از تقلب در آزمون آنلاین

تقلب در آزمون آنلاین

 برای دریافت اطلاعات مختلف، برای نظر سنجی‌ها و مخصوصا برای گرفتن آزمون‌های مختلف به شکل آنلاین ابزارهای مختلفی هستند. که شما می‌توانید از آن‌ها برای ساخت، تصحیح و دریافت آمار استفاده کنید. اگر به فضای این پلتفرم‌ها آشنایی ندارید. و یا وقت ساخت فرم‌ها را خودتان ندارید. می‌تونید روی کمک ما حساب کنید. علاوه بر قبول سفارش آزمون آنلاین توسط تیم تاپا، با توجه به تجربه‌ای که مخصوصا در دو سال ابتدایی شیوع کرونا کسب کردیم. می‌توانیم ار طریق راه‌های مختلف میزان تقلب را در امتحانات به حداقل برسانیم. در ادامه به جلوگیری از تقلب در آزمون آنلاین خواهیم پرداخت. 

فرم و آزمون آنلاین چیست؟

با پیشرفت تکنولوژی و استفاده بیشتر از آن، بسیاری از کارها نسبت به قبل راحت‌تر انجام می‌شود. در گذشته اگر قرار بود پرسش‌نامه یا فرم اطلاعاتی توسط گروه زیادی از افراد پر شود. تا بتوان آمار مختلفی از آن دریافت کرد، این کار در قالب پرسش‌نامه‌ها کاغذی انجام میشد. و به افراد زیادی برای بررسی آن‌ها و نتیجه‌گیری نیاز بود. البته خطای انسانی هم باید در این فرآیند در نظر گرفت.

سال‌هاست پلتفرم‌های مختلفی این فرآیند را به شکل آنلاین انجام می‌دهند. به این ترتیب نه تنها پخش کردن سوالات و پاسخ‌دهی به آن‌ها راحت‌تر و سریع‌تر انجام می‌شود. بلکه نتیجه‌ها و انواع آمار در عرض چند ثانیه آماده خواهند شد.

فرم و آزمون آنلاین

راه های جلوگیری از تقلب در آزمون آنلاین

سفارشات آزمون آنلاین شما توسط تیم تاپا، با استفاده از آزمون ساز گوگل طراحی ، آماده و پشتیبانی می‌شود. مواردی که در ادامه به توضیح آن می‌پردازیم هم در رابطه با فرم نگار گوگل است. پلتفرم و وب سایت‌های دیگر نیز اکثرا شرایطی مشابه دارند و معمولا در برخی جزئیات متفاوت هستند.

در ادامه این مطلب راه های جلوگیری از تقلب را مرور می‌کنیم. برخی از آن‌ها را ما تنظیم می‌کنیم و برخیشان همراهی شما را لازم دارد.

1- دادن زمان استاندارد و محدود

داشتن زمان زیاد و طولانی در یک امتحان هر کسی را وسوسه می‌کند تا جواب‌هایش را با منابع آزمون چک کند. و این می‌تواند شروعی برای تقلب‌های بیشتر باشد. این درست نیست که زمان امتحان شما بسیار کم باشد. و مواردی مانند کندخوانی، کندی نت افراد و مشکلات این چنینی را در نظر نگیرید. اما پیشنهاد می‌شود از حالت استاندارد هم خیلی دور نشوید. در ضمن دادن زمان اضافی در آزمون‌ها شاید دفعات اول خیلی باعث تقلب نشود، اما با تکرار آن خیال آزمون دهندگان راحت خواهد بود و به تقلب می‌پردازند.

در برخی پلتفرم‌ها اتمام تایم آزمون به صورت خودکار است. (فردی یا کلی) اما در فرم نگار گوگل بستن آزمون به صورت دستی انجام می‌شود. پس از اتمام زمان ما با شما هماهنگ می‌کنیم. و آزمون را خودمان می‌بندیم تا هم از امتحان دادن تمامی افراد مطمئن باشیم. و هم اینکه وقت زیادی در اختیار کسی قرار نمی‌گیرد.

 ‌ 

2- رندوم بودن سوالات و گزینه

آپشنی که در اکثر آزمون سازهای آنلاین وجود دارد رندوم کردن ترتیب سوالات و ترتیب گزینه‌های سوالات تستی و… می‌باشد. این ترتیب غیریکسان تقلب‌های بین فردی را کند می‌کند. و آدرس دادن سوالات دشوارتر خواهد شد. در این راستا معمولا پیشنهاد می‌شود از اضافه کردن شماره سوالات و… هم پرهیز کنید.

 ‌ 

3- پخش نکردن لینک سوالات تا لحظه شروع

لینک امتحان مانند ورقه امتحانیست و باید در حفظ اون کوشا باشید. اگر کسی قبل از شروع امتحان به لینک آن دسترسی داشته باشد با خیال راحت می‌تواند سوالات را ببیند. و آن را پخش کند. پیشنهاد می‌شود آزمون تا نیم ساعت قبل از آزمون بسته باشد. و در لحظاتی قبل از ارسال لینک آزمون باز شود و سوالات قابل رویت شوند. شما هم باید لینک را دقیقا در زمان شروع امتحان در اختیار آزمون دهندگان قرار دهید.

 ‌ 

4- عدم نمایش جواب صحیح سوالات

اکثر فرم سازها این قابلیت را دارند که پس از اتمام آزمون، جواب‌های صحیح و غلط هر کس را به همراه پاسخنامه امتحان به آن‌ها نشان دهند. این کار میزان تقلب را به طور چشمگیر و عجیبی بالا می‌برد. در این حالت افراد با نام‌های جعلی و الکی وارد آزمون می‌شوند. و در عرض چند ثانیه یک آزمون خالی یا با جواب‌های غلط را ثبت می‌کنند. با ثبت آزمون تمامی جواب‌ها برایشان نشان داده می‌شود. حالا می‌توانند با اسم و مشخصات واقعیشان باری دیگر وارد آزمون شوند. و به تمام سوالات با سرعت بالا و به راحتی جواب درست بدهندو عملا زحمتی برای تقلب نمی‌کشند. چون شما خودتان جواب‌ها را به آن‌ها دادید.

 ‌ 

5- عدم نمایش بارم سوالات

علاوه بر جواب‌های درست و غلط بهتر است بازم و نمره سوالات هم مشخص باشد. چرا که وقتی دانش آموزی از مثلا بارم یک نمره‌ای یک سوال نمره‌ای دریافت نکرده‌باشد مشخص است که به آن پاسخ اشتباه‌داده. و به ثبت آزمونی دیگر با جواب متفاوت اقدام می‌کند. تمامی نتایج بارم ، نمره، پاسخ و… باید برای آزمون دهندگان بسته باشد. و آن‌ها تنها قادر به مشاهده جواب‌های خودشان به سوالات باشند.

6- طراحی سوالات بر حسب سطح شاگردان

اگر سوالات شما خیلی سخت و پیچیده نشود، احتمال اینکه شاگردان به فکر تقلب بیفتند کمتر خواهد بود. این به این معنی نیست که سوالات راحت و دم دستی طرح کنید. اما بهتر است از طرح کردن سوالات خارج جزوه، خارج کتاب و عجیب خودداری کنید. چرا که وقتی آزمون آنلاین باشد، دسترسی افراد به اینترنت هم وجود دارند و قطعا به فکر استخراج اطلاعات از اینترنت به جای تفکرهای عمیق خواهند افتاد.

 ‌ 

7- کاهش تعداد سوالات

ترجیحا بهتر است برای جلوگیری از تقلب در آزمون آنلاین سوالات بین 10 تا 20 سوال باشد. تا زمان در نظر گرفته‌شده برای امتحان هم استانداردتر باشد. به این نکته هم دقت کنید که بالا بردن تعداد سوالات عاملی برای تقسیم‌بندی آن‌ها بین دانش آموزان خواهد بود. در همین جهت می‌تواند به جای یک آزمون 50 سواله از 5 درس مختلف، 5 آزمون 10 سواله طراحی و اجرا کنید.

شاید براتون جالب باشه که به واسطه پشتیبانی کاملا رایگان تیم تاپا از امتحانات و ارائه رایگان لیست نمرات، در هر دو حالت ذکرشده، مجموع هزینه‌های شما یکسان خواهد بود. تازه می‌تواند در حالت دوم که بهتر است، مبلغ را در 5 نوبت پرداخت کنید. 

فرم و آزمون آنلاین
hdyhydr وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *