دسته بندی

نکات مهم که حین جزوه نویسی باید رعایت شود

نکات مهم جزوه نویسی

تیم تاپا سفارشات مختلف تولید محتوای شما رو قبول می‌کنه و سعی می‌کنه بهترین کیفیت رو در کنار مناسب‌ترین قیمت ارائه بده. یکی از خدمات ما به شما، طراحی جزوات درسی می‌باشد که در این مقاله به نکات مهم و کاربردی جزوه نویسی خواهیم پرداخت. هر چه قدر کارتون دقیق‌تر انجام بشه، تاثیر طراحی جزوه هم بیشتر خواهد بود.

جزوه نویسی

دبیران و اساتید و مربیان دروس مختلف برای تدریس بهتر از جزوات درسی و تخصصی استفاده می‌کنند و انتقال مطالب را بسیار آسان‌تر می‌سازند. علاوه بر اساتید، دانش آموزان و دانشجویان هم با تهیه جزوات مختلف، مطالعه دروس را روان‌تر می‌کنند و امتحانات را با خیال راحت‌تری پشت سر می‌گذارند.

جزوه نویسی با اینکه کاری مرسوم و عادی به حساب می‌آید، اگر طبق اصول و تکنیک‌ها نوشته‌شود، تاثیر بسیار بیشتری خواهد داشت. در ادامه این مقاله برخی از نکات مهم جزوه نویسی را مرور می‌کنیم.

خلاصه نویسی

نکات مهم که حین جزوه نویسی باید رعایت شوند

در ادامه چند مورد از تکنیک‌ها و نکات مهم جزوه نویسی را با هم مرور می‌کنیم. طبق شرایط، اگر شما هم فکر می‌کنید که جزوه و طراحی آن می‌تونه براتون کاربردی باشه می‌تونید روی ما حساب کنید. علاوه بر طراحی جزوه سفارش تایپ، سفارش پرزی ، سفارش پاورپوینت و… هم برای ایجاد جزوه‌های متنوع، انجام خواهد شد. 

کار جزوه نویسی خیلی به موضوع و شرایط بستگی داره. یکی از مواردی که در نوشتن جزوه‌ها بسیار کمک‌کننده هستش خلاصه نویسی می‌باشد. در سایت تاپا در رابطه با تاثیرات خلاصه نویسی و سفارش خلاصه نویسی هم به طور کامل توضیحاتی را ارائه دادیم.

1- تیتربندی

بهتر است اول تیترهای مهم متن رو جدا کنید و بعد مطالب مهم اون‌ها رو وارد کنید. این کار به دسته‌بندی دقیق‌تر و سرعت بخشیدن به کار کمک می‌کنه. علاوه بر این باعث میشه که شما یک دید کلی به موضوع و کلیات کار داشته‌باشید.

2- نوشتن به زبان ساده

بعضی از دروس یا کتاب‌ها که زبان نوشتارشون خیلی رسمی یا خیلی تخصصی هست، مطالعه و یادگیری سختی دارن. شما حین خلاصه نویسی و نوشتن جزوه  اگر زبان اون رو خودمانی‌تر کنید و با لحن خودتان متن جدید رو بنویسید، موقع خوندن جزوه، یادگیری و انتقال مفهوم با سرعت بیشتری انجام میشه. 

3- توجه به موقعیت

این خیلی مهمه که نقش شما به عنوان طراح جزوه چیست؟ معلمید؟ استادید؟ دانش آموزید یا دانشجو؟ در هر حالتی شرایط نوشتن جزوه تفاوت دارد. استاد یا دبیری که جزوه می‌نویسد لازم است موضوعات را به طور کامل شرح دهد و در صورت نیاز با استفاده از مثال‌ها و نمونه‌های متنوع مطالب را به طور کامل برای فراگیرانش جا بیندازد. اما وقتی یک دانشجو جزوه می‌نویسد همین که مطالب درس را خلاصه و جمع‌بندی کند در اکثر اوقات برایش کافیست.

اگر دانش آموزی دارد جزوه می‌نویسد معمولا مطالبش باید در چارچوب کتاب درسی و تدریس معلم باشد اما معمولا دانشجویان برای خواندن دروس و جزوه نویسی علاوه بر تدریس استاد، به مطالب بیشتر و خارج از سطح کلاس هم احتیاج پیدا می‌کنند. در اکثر اوقات هم پیش نیازهایی که دانشجویان باید بدانند بیشتر است و در صورت مشکل بودن آن لازم می‌شود که در جزوه لحاظ شود.

4- پرهیز از تکرار

هرچثدر حجم جزوهشما کمتر بشه، جدا از سادگی از لحاظ فکری هم مطالعه اون راحت‌تر میشه. برای این کار جدا از اینکه بخش‌های غیر مهم و یا مثال‌های اضافی نوشته باید حذف بشه. شما بهتره حتی از تکرار فاعل‌ها، قیدها و.. هم پرهیز کنید. متنی که راجع به یک دانشمنده لازم نیست توی خلاصش اول هر جمله به اون دانشمند اشاره بشه. بهتره سعی کنید جمله‌ها رو با هم اقدام کنید.

5- موردی و نموداری کردن متون

هرچقدر شما ب جای جمله از بخش‌های موردی و نموداری استفاده کنید، جزوتون بهتر و کوتاه‌تر میشه. ترتیب وقوع پدیده‌ها یا مراحل انجام یک فرآیند را اگر بتونید به شکل نموداری در بیارید. یا مثلا اجزای یک سازمان رو در یک چارت خلاصه کنید، هم از لحاظ بصری و هم از لحاظ انتقال مطلب کارتون رو راحت کردید. 

۶- توجه به رنگ‌بندی

یکی از موارد مهم در نوشتن و آماده‌سازی جزوات رنگ‌بندی آن می‌باشد. این رنگ‌بندی هم می‌تواند مروبط به صفحه، کادر و گرافیک‌های موجود در جزوه باشد و هم در رابطه با رنگ متون. اگر با روانشناسی رنگ‌ها آشنا باشید می‌توانید این فرآیند را به بهترین شکل ممکن انجام دهید. اما در صورت عدم آشنایی هم وجود تفاوت بین رنگ‌های هر بخش می‌تواند عاملی برای دسته‌بندی و ایجاد تفاوت باشد. 

برای مثال می‌توانید تیترهای هر فصل را به رنگی متفاوت بنویسید تا با ورق زدن و عوض شدن آن، تغییر فصل و موضوع هم مشخص شود. یا درون متن مثال‌ها، نکات، تمارین و موارد این‌چنینی یا تیترهایشان می‌توانند با رنگی متفاوت نوشته‌شوند. استفاده از رنگ متفاوت برای عبارات مهم هم می‌تواند عاملی برای تاثیرگذاری بیشتر و حفظ شدن آن مطلب توسط خواننده باشد. 

7- املا و نگارش صحیح

شاید در یک جزوه شخصی و انفرادی رعایت نگارش اهمت کمتری داشته‌باشد اما در برخی موارد عدم رعایت آن ممکن است باعث انتقال اشتباه مفاهیم شود. همه به تاثیر و اهمیت ویرگول در جملات آشناییم. علاوه بر ویرگول، نوع نوشتن، لحن آن و … هم می‌تواند باعث ایجاد برداشت‌های مختلفی از یک جمله یا پاراگراف ثابت باشد. دقیق‌گویی و استفاده از نکات نگارشی صحیح این خطاها را به حداقل می‌رساند. رعایت املای صحیح کلمات هم در کیفیت زوه و هم در خواندن آن موثر است.

خلاصه نویسی و جزوه نویسی
hdyhydr وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *