دسته بندی

تکنیک های خلاصه نویسی

خلاصه نویسی

تیم تاپا سفارشات مختلف تولید محتوای شما رو قبول می‌کنه و سعی می‌کنه بهترین کیفیت رو در کنار مناسب‌ترین قیمت ارائه بده. یکی از خدمات ما به شما، خلاصه نویسی می‌باشد که در این مقاله به تکنیک های مهم و کاربردی خلاصه نویسی خواهیم پرداخت. هر چه قدر کارتون دقیق‌تر انجام بشه، تاثیرات خلاصه نویسی هم بیشتر خواهد بود.

خلاصه نویسی

خلاصه نویسی از روش‌های محبوب و پرکاربرد برای مطالعه و یادگیری مطالب می‌باشد. خلاصه‌ها کاربردهای بسیار گوناگونی دارند و به روش‌های مختلفی انجام می‌شوند. حجم خلاصه نویسی می‌تواند طبق شرایط متفاوت باشد و اگر این امر را به تیم تاپا بسپارید طبق تخصص و تجربه بهترین روش و شرایط را برای شما در نظر خواهد گرفت.

نوت برداری برای ارائه دادن، خلاصه نویسی شب امتحانی، استخراج مطالب مهم و کلیدی، کوتاه سازی متون، نوشتن جزوه از منابع طولانی همگی از کاربردهای خلاصه نویسی هستند. در این مقاله تاثیرات خلاصه نویسی را با هم مرور می‌کنیم:

خلاصه نویسی

تکنیک های خلاصه نویسی

در ادامه چند مورد از روش های مهم خلاصه نویسی را با هم مرور می‌کنیم. طبق شرایط، اگر شما هم فکر می‌کنید که خلاصه نویسی می‌تونه براتون کاربردی باشه می‌تونید روی ما حساب کنید. علاوه بر خلاصه نویسی سفارش تایپ، سفارش پرزی و… هم با خلاصه نویسی انجام خواهد شد. 

کار خلاصه نویسی خیلی به موضوع و شرایط بستگی داره. بعضی وقتا همین که شما کنار کتاب یا جزوتون حاشیه نویسی کنید کفایت می‌کنه اما بعضی وقتا هم هست که باید متن با دقت مطالعه و خلاصه بشه و دقت و زمان بیشتری نیازه. در ادامه ما مواردی رو بیان می‌کنیم که توی اکثر خلاصه نویسی‌ها کارآمد باشه.

1- تیتربندی

بهتر است اول تیترهای مهم متن رو جدا کنید و بعد مطالب مهم اون‌ها رو وارد کنید. این کار به دسته‌بندی دقیق‌تر و سرعت بخشیدن به کار کمک می‌کنه. علاوه بر این باعث میشه که شما یک دید کلی به موضوع و کلیات کار داشته‌باشید.

2- تغییر زبان

بعضی از دروس یا کتاب‌ها که زبان نوشتارشون خیلی رسمی یا خیلی تخصصی هست، مطالعه و یادگیری سختی دارن. شما حین خلاصه نویسی اگر زبان اون رو خودمانی‌تر کنید و با لحن خودتان متن جدید رو بنویسید، موقع خوندن خلاصه، یادگیری و انتقال مفهوم با سرعت بیشتری انجام میشه. 

3- رمزگذاری 

در درس‌های تخصصی حتی اگر با مثال‌های خودمانی یا ایجاد فرمول و رمزهای ساده بتونید متن تخصصی رو به خودتون یادآوری کنید، کار رو خیلی راحت‌تر خواهید کرد. این کار در حفظ کردن فرمول‌های ریاضی و فیزیک یا حفظ کردن متون موردی می‌تونه کارآمد باشه.

برای مثال شما باید برای یک پرسش 8 دلیل بیاورید. حفظ کردن این 8 مورد شاید کار سختی باشه اما اگر اول هر عبارت یا کلمه رو جدا کنید و بتونید با اون کلمه‌ای جدید درست کنید، به یادآوردن مطالب براتون راحت‌تر میشه. بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان برای حفظ ترتیب جدول مندلیف از این روش استفاده می‌کنند که تاثیر بسیار زیادی دارد.

4- پرهیز از تکرار

هرچثدر حجم خلاص شما کمتر بشه، جدا از سادگی از لحاظ فکری هم مطالعه اون راحت‌تر میشه. برای این کار جدا از اینکه بخش‌های غیر مهم و یا مثال‌های اضافی نوشته باید حذف بشه. شما بهتره حتی از تکرار فاعل‌ها، قیدها و.. م پرهیز کنید. متنی که راجع به یک دانشمنده لازم نیست توی خلاصش اول هر جمله به اون دانشمند اشاره بشه. بهتره سعی کنید جمله‌ها رو با هم اقدام کنید.

5- موردی و نموداری کردن متون

هرچقدر شما ب جای جمله از بخش‌های موردی و نموداری استفاده کنید، خلاصتون بهتر و کوتاه‌تر میشه. ترتیب وقوع پدیده‌ها یا مراحل انجام یک فرآیند را اگر بتونید به شکل نموداری در بیارید. یا مثلا اجزای یک سازمان رو در یک چارت خلاصه کنید، هم از لحاظ بصری و هم از لحاظ انتقال مطلب کارتون رو راحت کردید. 

6- استفاده از نرم افزارهای خلاصه نویسی:

برنامه‌هایی مانند OneNote و یا EverNote نرم افزارهایی هستند که در روند خلاصه نویسی و مرتب کردن مطالب مهم می‌توانند به شما کمک ویژه‌ای داشته‌باشند. به طور کلی تایپ و آماده‌سازی خلاصه‌ها در سیستم به جایدقتر مزیت‌های متعددی دارد که هم در زمان شما صرفه‌جویی می‌کند هم نتیجه نهایی جذاب‌تر خواهد بود. البته که این روش به مهارت‌های حداقلی نیازمند است.

7- مطالعه خلاصه‌ دیگران:

استفاده گه‌گاه از خلاصه دیگران می‌تواند در بسیاری از زمینه‌ها الهام‌بخش باشد. حتی می‌تونید قبل از شروع خلاصه نویسی با سرچ موضوع متنتون در شبکه‌های اجتماعی مختلف ساختار، رنگ‌بندی و فرم خلاصه دیگران را نگاه کنید و هر کدام به نظرتان موثرتر بود خلاصه خودتون رو هم طبق اون انجام بدید.

8- نوشتن خلاصه نویسی به شکل مکالمه

بین تکنیک های خلاصه نویسی، استفاده از سبک مکالمه روش جذابیه و می‌تونه به ماندگاری مفاهیم توی ذهنتون کمک کنه. اگر مطلبتون قابلیت اجرای چنین طرحی رو داره، این روش باعث میشه که مطالب با گفتارهای مختلف و مناسب با اون بیان بشه و این تنوع و تفاوت کمک‌کننده خواهد بود.

9- استفاده از سبک پرسش و پاسخ

تبدیل کردن تیترها و مضوعات مهم به سوال و پاسخ اون به شکل کامل و مرتب می‌تونه یه دسته‌بندی شایسته برای شما باشه. این روش برای خلاصه نویس دروس و خواندن اون‌ها در زمان امتحانات می‌تونه کار شما رو آسان کنه. با توجه حوزه مطالب و اهمیت اون‌ها سوالات می‌تونن کلی و یا جزئی طرح بشن و تنوع در سوالات هم می‌تونه توی سرعت مطالعه نقش بسزایی داشته‌باشه.

خلاصه نویسی و جزوه نویسی

متن بلند داری که باید خلاصه بشه؟

تیم تاپا اینجاست که توی خلاصه نویسی بهت کمک کنه! انواع متون شما در قالب‌های مختلف، به حجم دلخواهتون خلاصه میشن. فرقی نداره برای سفارش پاورپوینت یا برای جزوه امتحانی، هر شکلی که باشه کافیه شرایط و متن رو برامون بفرستید تا متن خلاصه‌شده اون رو تحویل بگیرید.
کافیه برای مشاوره و بررسی شرایط از یکی از راه‌های ارتباطی زیر اقدام کنید:

شماره همراه در برنامه‌های داخلی و خارجی: 09377961354

قیمت سفارش خلاصه نویسی و هزینه تایپ به حجم مطلب، حجم خلاصه، سختی متن و … بستگی داره و نمی‌تونیم یه قیمت واحد رو اعلام کنیم. پس بهتره به کارشناس ما پیام بدید.

در ضمن علاوه بر متن‌ها فارسی خلاصه نویسی و تایپ انگلیسی هم در تاپا انجام میشه. برای زبان‌های دیگه مثل عربی در حال حاضر خدمات خلاصه نویسی ارائه نمیشه ولی سفارش تایپ عربی متون شما قابل سفارش هستش.

hdyhydr وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *