دسته بندی

تفاوت ایمیل و جیمیل چیست؟

ایمیل

اگر توی مکالماتتون یا حین نوشتن پیام‌های مختلف بین اینکه باید از ایمیل استفاده کنید یا جیمیل و یا نمی‌دونید که ویژگی‌های ایمیل و جیمیل چیه، این مطلب سایت تاپا به طور دقیقی تفاوت ایمیل و جیمیل رو برای شما روشن می‌کنه.

مدت‌هاست که صحبت‌ها، نامه نگاری‌ها و ارسال انواع فایل، ویدیو و تصویر از طریق فضاهای مجازی و الکترونیکی انجام میشه. یکی از قدیمی‌ترین این فضاها به نام  ایمیل فضایی برای ارسال پست‌های الکترونیک را برای کاربران اینترنت مهیا کرده.

ایمیل چیه؟

E-mail که مختصر عبارت Electronic mail هستش، به معنی پست الکترونیکی می‌باشد. در این عبارت به سرویس یا پلتفرم خاصی اشاره نمی‌شود و به طور کلی هر نامه یا پستی که در فضای دیجیتال و مجازی ارسال بشه رو می‌تونیم ایمیل بنامیم.

برای ارسال ایمیل میشه از دستگاه‌های مختلف مانند کامپیوتر، لپ تاپ، تبلت، گوشی همراه و سایر وسایل دیجیتال که امکان دسترسی به اینترنت دارن استفاده کرد. 

توی ایمیل‌ها هم می‌تونیم از انواع نوشته، استیکر، فایل‌های تصویری، ویدیویی و… استفاده کنیم و به هر کسی که آدرس ایمیل شخصی داره ارسال کنیم.

پلتفرم‌های زیادی هستند که سال‌هاست در ساخت انواع آدرس ایمیل و استفاده از اون‌ها به کاربران خدمت‌رسانی می‌کنن. تعداد از این مجموعه‌ها رو می‌تونید توی عکس زیر مشاهده کنید. علاوه بر موارد زیر، از طریق دامنه‌های شخصی هم می‌تونید انواع آدرس ایمیل اختصاصی خودتون رو بسازید.

تفاوت ایمیل و جیمیل
تفاوت ایمیل و جیمیل

پلتفرم‌های ساخت و استفاده از ایمیل

جیمیل چیه؟

G-mail خلاصه‌شده‌ی کلمه Google Mail هستش که به یکی از پرکاربردترین و محبوب‌ترین پلتفرم‌های گوگل برای ساخت و استفاده از ایمیل مربوط میشه. 

توی این پلتفرم شما می‌تونید ایمیل‌های به شکل “[email protected]” درست کنید و چه در برنام‌ی جیمیل گوگل و چه برنامه‌های دیگر از اون استفاده کنید.

استفاده از این پلتفرم کاملا رایگانه و خدمات بسیار مختلفی روی اون وجود داره که خیلی از کارهای مجازی و اینترنتی شما رو براتون راحت می‌کنه 

جیمیل

پس تفاوت ایمیل و جیمیل چیه؟

جیمیل یه مدل ایمیله که توسط شرکت گوگل در پلتفرمی آنلاین ساخته‌و استفاده میشه. شما از انواع ایمیل در هر پلتفرمی که از پست‌های الکترونیکی پشتیبانی می‌کنه می‌تونید استفاده کنید ولی پلتفرم‌ها هر کروم ویژگی‌های مخصوص به خودشون رو دارن.

مثلا گوگل به واسطه خدمات و کاربردهای بسیار وسیعی که توی فضای اینترنت داره، استفاده از جیمیل رو خیلی بیشتر پیشنهاد میده و کاربرد اون رو روز به روز بیشتر می‌کنه.

پس وقتی یکی بهتون میگه آدرس ایمیلتون چیه؟ شما می‌تونید آدرسی که با هر پلتفرم یا دامنه‌ای ساختید رو بهش بدید که جیمیل هم یکی از اون‌هاست. اما وقتی به شما میگن آدرس جیمیلتون چیه حتما باید آدرسی با نشانی gmail.com@  رو براشون ارسال کنید.

هر سوال دیگه‌ای در رابطه با تفاوت ایمیل و جیمیل  داشتید می‌تونید از بخش دیدگاه و نظرات ازمون بپرسید.

بیشتر بخوانید : بهترین کارهای دانشجویی

کدوم پلتفرم برای ساخت ایمیل بهتره؟

این سوالی نیست که بتونیم به اون جوابی قطعی و صد در صدی بدیم. حتی ممکنه توضیحات و جوابی که امروز میدیم، برای فردا صدق نکنه.

اگر در محیطهای مختلف و یا سازمان‌های خاص به یک پلتفرم اختصاصی یا مشخص نیاز باشه، مشخصا راهی جز استفاده از اون ندارید. اما اگر بخوایم به طور کلی نگاه کنیم، در ایران و در حال حاضر بهترین گزینه استفاد از جیمیل هستش. حالا چرا؟

در گذشته بیشترین استفاده از پلتفرم یاهو بود و هنوز هم بسیاری از افراد از این پلتفرم استفاده می‌کنن و خیلیا هم ایمیلی با پسوند یاهو دارن.  متاسفانه این وب سایت چند سال پیش در ایران فیلتر شد و مشخصا استفاده از اون با مشکلات مختلفی مواجه شد. با اینکه ایرانی‌ها به استفاده از سایت‌های مختلف با فیلتر عادت کردن اما اگر راه راحت‌تری باشه مشخصا سراغ اون میرن.

به غیر از یاهو پلتفرم دیگه‌ای نبوده که به شکل گسترده و سراسری مورد  استفاده قرار بگیره. اکثر این پلتفرم‌ها به گروهی مشخص مثل کابران اپل یا کاربران سامسونگ خدمت میدن و برای کل جامعه مناسب نیستن.

اما میرسیم به گوگل و پلتفرم جیمیل. جدا از رایگان بودن و فیلتر نبودن این سیستم در تفاوت ایمیل و جیمیل، استفاده از اون خیلی راحته و برای عموم مردم قابل استفاده هستش. گوگل روز به روز به خدمات خودش اضافه میکنه و قابلیت‌های متنوه و جدیدی رو ارائه میده که خیلی جاها پیدا نمیشه. جدا از اینکه استفاده از این خدمات معمولا به یک حساب کاربری گوگل (با جیمیل) نیاز داره، برای خیلی از کارهای دیگ هم داشتن این جیمیل به کار میاد.

جیمیل

بیشتر بخوانید :  فونت استاندارد برای مقاله

سوالات متداول

فرق ایمیل و جیمیل

ایمیل به هر نوع پست الکتریکی و جیمیل تنها به پست‌های الکتریکی مربوط به مجموعه گوگل اطلاق میشه.

جیمیل بهتره یا ایمیل

با توجه به امکانات مختلفی که گوگل با داشتن جیمیل در اختیار کاربران قرار میده، نسبت به سایر انواع ایمیل بهتره

جیمیل داشته باشیم کافیه؟

میشه گفت در اکثر مواقع بله، با هر نوع ایمیلی من جمله جیمیل میشه نامه‌نگاری اینترنتی و سایر فعالیت‌ها رو انجام داد.

ایمیل یاهو یا جیمیل

یاهو هم مثل گوگل تنها یکی از مجموعه‌هاییه که امکان ساخت پست الکترونیک رو ایجاد می‌کنه اما به واسطه فیلترینگ در ایران در سال‌های اخیر کاربرد کمتری داره.

 

 

hdyhydr وب‌سایت

یک نظر

  • سارا گفت:

    چه جالب بود مررررسی

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *