در رزومه چه چیزهایی باید نوشته شود؟
- hdyhydr
- نوشتهها
رزومهها معمولا برای معرفی و تاثیرگذاری نوشتهمیشن. اگر شما هم به یک رزومه کاری یا تحصیلی احتیاج دارید، باید بدانید دقیقا چه اطلاعاتی را به چه صورتی وارد کنید تا بهترین نتیجه حاصل شود. در این مقاله از سایت تاپا سعی میکنیم نحوه نگارش اجزای مختلف انواع رزومه را با دقت مورد بررسی و تحلیل قرار بدیم پس با ما همراه باشید.
انواع رزومه
برای هر رزومه اطلاعات متفاوتی نیازه، حتی توی رزومههای کاری هم برای هر شغل و برای هر شرکتی معمولا لازمه اطلاعات تغییر داشتهباشه و مطابق شرایط خاص وارد بشه. در این مقاله کلیات و اصول رو بهتون میگیم. فقط دقت کنید که اگر ساخت رزومه براتون سخته و به اصولش آشنایی نداریم، میتونید وضعیت و اطلاعاتتون رو برای ما بفرستید و ما سفارش ساخت رزومه رو با تجربهای که داشتیم انجام میدیم.
رزومه کاری
مرسومترین نوع رزومه نویسی برای پیدا کردن شغل مناسب هستش. هر کسی دنبال کار باشه، اولین کاری که باید بکنه اینه که یک رزومه مناسب و شکیل آماده کنه. رزومه کاری باید به صورتی نوشتهبشه که کارفرما با خوندن اون به مهارتها و سوابق شما مشتاق بشه تا استخدامتون کنه. علاوه بر این باید طوری باشه که برتری و ویژگیهای خاص شما هم به چشم بیاد و در نهایت اطلاعات شخصی کاملی رو شامل بشه تا اطلاع رسانی به راحتی صورت بگیره.
رزومه تحصیلی
رزومههای تحصیلی برای مهاجرتهای تحصیلی، قبول شدن در دانشگاهها و موسسات آموزشی و موقعیتهای مشابه کاربرد داره. نوشتن این رزومهها با رزومه کاری متفاوته و بیشتر روی دانش و قابلیتهای تحصیلی و علمی شما تمرکز داره. در این رزومه سوابق تحصیلی از سوابق کاری مهمتره و خیلی وقتا به شغل و حرفه شما کلا اهمیتی دادهنمیشه و لازم نیست وارد رزومه بشه.
رزومه ترکیبی
برخی رزومهها هستند که اطلاعات کاملی از شما شامل شرایط کاری و تحصیلی رو ارائه میدن و معمولا کلیتر نوشتهمیشن. این رزومهها در اهداف مختلفی جهت معرفی شما کاربرد دارن.
اطلاعات مورد نیاز رزومه کاری
رزومه کاری به شکلی نوشتهبشه که کارفرما رو جذب کنه، و راههای ارتباطی جهت استخدام رو در اختیار اون قرار بده. خلاصه که باید مخ مدیر رو به هر طریقی بزنید. حالا ببینیم با چه اطلاعاتی و چطوری؟
۱- اطلاعات شخصی در رزومه
علاوه بر نام و نام خانوادگی با وارد کردن تاریخ تولد، جنسیت و لوکیشن (آدرس) دقیق میتوانید انتخاب را برای کارفرما راحتتر چرا که برای هر کسی مهم است کارمندانش چه سنی داشتهباشند و در کارهای حضوری فاصله کارمند تا محل کار چقدر باشد. در ضمن اضافه کردن عکستان به رزومه یکی از مواردی است که اعتمادسازی را بسیار راحتتر میکند. اگر دچار معلولیت جسمی و محدودیتهای دیگر هستید هم بهتر است در رزومه قید کنید.
۲- اطلاعات تماس در رزومه
شما باید راههای ارتباطی کاملی را در رزومه قید کنید. شماره تلفن همراه، شماره تلفن ثابت و ایمیل معمولا از موارد ثابت هستند اما با توجه به ارتباطگیری و روند کاری شرکت مورد نظر ممکن است لازم باشد آدرس لینکدین، اینستاگرام، توییتر و… خود هم وارد کنید تا در صورت قبول رزومه اطلاعرسانی سریعتر و راحتتر انجام شود. فقط دقت داشتهباشید که مواردی که در این بخش قید میکنید حتما در دسترس باشند و در صورت ارسال پیام یا تماس پاسخگو باشید.
۳- سوابق تحصیلی در رزومه
معمولا در استخدام اینکه شما در چه حد و در کجا و در چه رشتهای تحصیل آکادمیک دارید اهمیت دارد. بهتر است با صداقت کامل مشخصات کاملی از سطح تحصیل، دانشگاه و رشتیتان را اعلام کنید. حتی اگر فکر میکنید برای کارفرما اهمیت دارد میتوانید موارد جزئیتر مانند رنک، معدل، سال ورود و فارغ التحصیلی و… را هم اعلام کنید. اگر در حال تحصیل هستید هم باید در رزومه قید کنید.
علاوه بر تحصیل آکادمیک اگر در موسسات یا کلاسهای متفرقه شرکت داشتید بهتر است آن را هم بیان کنید. البته لازم نیست هر کلاسی که از کودکی گذراندید را بنویسید. مثلا برای شغل حسابداری مهم نیست که شما دو سال پیش در دوره تعمیرات موبایل شرکت کردید ولی اگر دورههای نرم افزارهای حسابداری یا آفیس را گذراندید حتما لازم است آن را بنویسید. در این شرایط اگر فکر میکنید اسم موسسه، سطح و طول دوره و اطلاعاتی اینچنینی هم تاثیر دارند آنها را نیز اضافه کنید.
هرچه اطلاعات شما حول کاری که قرار است انجام بدهید بیشتر باشد، برتری شما نسبت به رقبا بیشتر خواهد بود و احتمال انتخاب و استخدامتان بیشتر میشود. البته این به معنی نیست که به دروغ دورههای زیادی را وارد کنید اما بهتر است در زمینه دانش افزایی هم به طور مداوم فعالیت داشتهباشید تا اطلاعات رزومه شما روز به روز پربارتر باشد.
۴- مهارت های شغلی رزومه
انجام هر کاری به یک سری مهارت نیاز دارد که لزوما با تحصیل کسب نمیشود. این مهارتها میتوانند جسمانی، ذهنی، مجازی و… باشند. در رزومه با توجه به کاری که دارید برایش درخواست میدهید باید درصورت داشتن مهارتهای مربوطه آنها را هم قید کنید. به غیر از این عواملی مانند توانایی کار گروهی، توانایی حل مشکلات بدون استرس زیاد، مهارت گفت و گو و سخنرانی و… هم در بسیاری از کارها جز مزیتها به حساب میآیند و اگر آنها را دارید حتما قید کنید.
دقت داشتهباشید مرتبط بودن مهارتهای شغلی که در روزمه قید میکنید حتما باید در راستای شغلی که برای آن رزومه ارسال میکنید باشد و در این بخش باید از اضافهگویی بپرهیزید. برای مثال مهارت تایپ ده انگشتی برای یک طراح لوگو اهمیت خاصی ندارد اما برای یک کپی رایتر از موارد مهم و حتی الزامی تلقی میشود.
۵- مهارت های نرم افزاری در رزومه
در دنیای امروز به واسطه استفاده گسترده از تکنولوژی در بسیاری از شغلها مهارتهای نرم افزاری لازم است در دسته جداگانهای نوشتهشود. هر چه تسلط شما به نرم افزارهای مرتبط بیشتر و دقیقتر باشد بهتر است. البته در این بخش هم ارتباط موضوعی اهمیت دارد. مثلا تسلط به نرم افزارهای ادیت ویدیو برای کارهای تولیدمحتوا و ویدیویی خیلی پراهمیت است اما برای یک مهندس راهسازی هیچ اهمیتی ندارد و نباید در رزومهاش قید شود.
اگر شغل شما نرم افزار مرتبطی ندارد میتوانید به طور کلی این بخش را ایجاد نکنید. مثلا اگر قرار است نگهبان یک شرکت باشید نیازی به نرم افزار و اپلیکیشن خاصی برای این شغل نخواهید داشت اما اگر طراح داخلی هستید نرم افزارهای بسیار متنوعی هستن که یادگیری و وارد کردن آنها در رزومه تاثیر زیادی در قبول شدن شما خواهد داشت.
6- افتخارات و مستندان آن در رزومه
معمولا کارفرماها به دنبال فردی قادر و توانا در فیلد کاری هستند. اگر در سوابق کاری و تحصیلی خود فعالیتی داشتید که از شما برای آن تقدیر شدهاست. اگر جایزهای در یک مسابقه یا جشنواره مرتبط برنده شدید و به طور کلی مستنداتی دارید که برتری شما را نسبت به سایر افراد نشان میدهد، پیشنهاد میشود آنها را در رزومه ارسالی خود قرار دهید. الیته سعی کنید بهترینها را در رزومه قرار دهید و از اضافهگویی و تلاش بیجهت پرهیز کنید.
7- معرفی و بیوگرافی در رزومه
وجود یک بیوگرافی کوتاه و مختصر میتواند در ایجاد حس ارتباط، اعتماد و گاهی حتی صمیمیت موثر باشد. شما میتوانید وضعیت فعلی و سابقه مرتبط خود را در یک یا نهایتا دو پاراگراف شرح دهید. با توجه به موقعیت این متن میتواند کاملا علمی یا دوستانه و خودمانی نوشته شود. این که در این بخش چی مینویسید در هر بخش متفاوت است اما از مشخصات فردی، تحصیلی و شغلی میتوانید بگویید. حتی میتوانید یک خاطره مرتبط و جذاب بگید که ثابت کند شما چقدر به حوزه مدنظر علاقه دارید!
8- بیان دیدگاه و هدف در رزومه
پیشنهاد میشود در صورت مساعد بودن شرایط، در ارسال یک رزومه کاری یا تحصیلی به شکل خلاصه در رزومه توضیح دهید که دیدگاه شما نسبت به شغل یا هدف تحصیلی مورد نظر چیست و چرا علاقه دارید در آن شرکت کنید. میتوانید از اهدافت مرتبط با حوزه مدنظر صحبت کنید تا مخاطب خود را قانع کنید که برای موقعیت مدنظر مناسب هستید و برای انجام وظایف یا تکالیف آن انرژی خواهید داشت.